Education Information
1998 - 2003
1998 - 2003Undergraduate
Anadolu University, Faculty Of Economıcs, Department Of Economıcs, Turkey
1990 - 1996
1990 - 1996Doctorate
Gazi University, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitimde Psikolojik Hizmetler (Dr), Turkey
1986 - 1989
1986 - 1989Postgraduate
Ankara University, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitimde Psikolojik Hizmetler (Yl) (Tezli), Turkey
1982 - 1986
1982 - 1986Undergraduate
Ankara University, Dil Ve Tarih Coğrafya Fakültesi, Psikoloji Bölümü, Turkey
Research Areas
Social Sciences and Humanities
Academic Titles / Tasks
2019 - Continues
2019 - ContinuesProfessor
Bursa Uludağ University, EĞİTİM FAKÜLTESİ, EĞİTİM BİLİMLERİ
2002 - Continues
2002 - ContinuesAssistant Professor
Aksaray University, Eğitim Fakültesi, Temel Eğitim Bölümü
Managerial Experience
2014 - 2015
2014 - 2015Head of Department
Aksaray University, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü
2007 - 2010
2007 - 2010Head of Department
Aksaray University, Eğitim Fakültesi, İlköğretim Bölümü
2008 - 2009
2008 - 2009Assistant Director of the Institute
Aksaray University, Sosyal Bilimler Enstitüsü
2006 - 2007
2006 - 2007Vice Dean
Aksaray University, Eğitim Fakültesi, İlköğretim Bölümü
Non Academic Experience
2012 - Continues
2012 - ContinuesÖĞRETİM ÜYESİ
ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ
2002 - Continues
2002 - ContinuesÖĞRETİM ÜYESİ
AKSARAY ÜNİVERSİTESİ
1995 - 2002
1995 - 2002PSİKOLOG
AKSARAY DEVLET HASTANESİ
1988 - 1995
1988 - 1995PSİKOLOG
GAZİ ÜNİVERSİTESİ
Advising Theses
2021
2021Doctorate
Investigation of the effects of psychological resilience-oriented Psycho-Education Program on a group of adult psychological resilience, emotional intelligence and social interest levels
AKÇA F. (Advisor)
M.Sinan(Student)
2020
2020Postgraduate
The investigation recarding connections between attiudes towards of sexual education and condition of selfconcealment of adolescents
Akça F. (Advisor)
G.MUKHTAROVA(Student)
2019
2019Postgraduate
Investigation of the relationship between hope levels in the private living areas, childhood happiness and peace memories, personality traits and perceived emotional abuse in üniversity students
AKÇA F. (Advisor)
Z.Şakar(Student)
2019
2019Postgraduate
Üniversite öğrencilerinin özel yaşam alanları umut düzeyleri, çocukluk dönemi mutluluk ve huzur anıları, kişilik özellikleri ve algıladıkları duygusal istismar arasındaki ilişkinin incelenmesi
AKÇA F. (Advisor)
Z.ŞAKAR(Student)
2019
2019Postgraduate
Investigation of the relationship between digital game addiction, resilience and mindfulness levels of the secondary school students
Akça F. (Advisor)
B.KESKİN(Student)
2019
2019Postgraduate
An investigation of high school students’ social media attitudes and its relationship between their narcissism and loneliness levels
Akça F. (Advisor)
C.YABANCI(Student)
2019
2019Postgraduate
Investigation of the relationship between interpersonal style, forgiveness and marital attitude among pre-service teachers
Akça F. (Advisor)
S.ARSLAN(Student)
2018
2018Postgraduate
Investigation of the correlation of romantic relationship satisfaction with personality traits and self esteem in university students
AKÇA F. (Advisor)
E.ULUTAŞ(Student)
2006
2006Postgraduate
"türk polisinin tükenmişliğine neden olabilecek iç ve dış denetim odaklarını anlamaya yönelik bir çalışma"
AKÇA F. (Advisor)
A.ÇAKIR(Student)
2006
2006Postgraduate
Son çocukluk dönemi öğrencilerinin saldırganlıklarını belirlemeye yönelik sosyal uyum düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Niğde ili örneği)
Akça F. (Advisor)
N.DURAK(Student)
2006
2006Postgraduate
İlköğretim ve ortaöğretimde uygulanılan rehberlik çalışmalarının öğrencilerin benlik algıları üzerindeki etkisi(Niğde ili örneği)
AKÇA F. (Advisor)
S.AYŞE(Student)
Published journal articles indexed by SCI, SSCI, and AHCI
2019
2019Sustainable Development in Teacher Education in Terms of Being Solution Oriented and Self-Efficacy
AKÇA F.
SUSTAINABILITY , vol.11, no.23, 2019 (SCI-Expanded)
2011
2011THE RELATIONSHIP BETWEEN TEST ANXIETY AND LEARNED HELPLESSNESS
Akca F.
SOCIAL BEHAVIOR AND PERSONALITY , vol.39, no.1, pp.101-111, 2011 (SSCI)
Articles Published in Other Journals
2023
2023Investigation of the Relations between Personal Values and Self-Efficacy Perceptions of Adolescents
AKÇA F., GÜNÇAVDI ALABAY G.
INTERNATIONAL JOURNAL OF EDUCATION AND LITERACY STUDIES , vol.11, no.1, pp.103-111, 2023 (Peer-Reviewed Journal)
2022
2022ONLİNE VE YÜZ YÜZE PSİKOLOJİK DANIŞMAYA İLİŞKİN TUTUM İLE ÇEVRİMİÇİ MAHREMİYET KAYGISI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ
ÖZTÜRK F., AKÇA F., ZÜMBÜL D.
Istanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , vol.21, no.45, 2022 (Peer-Reviewed Journal)
2022
2022The Mediating Role of Gratitude in the Relationship between Self-Efficacy and Psychological Resilience in Elderly Individuals: The Case of Malatya
Ozkan M. S., AKÇA F.
CONNECTIST-ISTANBUL UNIVERSITY JOURNAL OF COMMUNICATION SCIENCES , no.62, pp.123-142, 2022 (ESCI)
2020
2020Investigation of teacher candidates’xx attitudes towardsmulticultural education and their focus of controlaccording to different variables
AKÇA F.
International Journal of Curriculum and Instruction , vol.12, pp.313-328, 2020 (Peer-Reviewed Journal)
2019
2019The Cartoon Characters with the Greatest Influence on Preschool Children and the Digital Dangers They Can Be Exposed to While Identifying with These Characters
AKÇA F., KOÇ ÇİLEKÇİLER N.
ADDICTA-THE TURKISH JOURNAL ON ADDICTIONS , vol.6, no.2, pp.424-433, 2019 (ESCI)
2019
2019Do the Emotional Intelligence Levels of Prospective Teachers and Their Gestalt Contact Styles Predict Being Solution-Focused?
AKÇA F.
International Online Journal of Educational Sciences , vol.11, no.4, pp.106-118, 2019 (Peer-Reviewed Journal)
2019
2019The Relationship Between Patient Care Burden And Empathy in Caregivers of Intensive Care Unit Survivors
ÖZGÜNAY Ş. E., AKÇA F., Karasu D., Kılıç İ.
Journal of Anesthesiology and Reanimation Specialists’ Society , vol.27, pp.15-21, 2019 (Scopus)
2019
2019The Importance of Resilience: Family, School, CommunitySize Predictions
Keskin B., AKÇA F.
International Journal of Scientific and Technological Research , vol.5, no.4, pp.170-182, 2019 (Peer-Reviewed Journal)
2018
2018Investigation of Teachers’ Self-Efficacy Beliefs, Locus of Control and Intercultural Sensitivities from the Perspective of Individual Differences
AKÇA F., Ulutaş E., Yabancı C.
Journal of Education and Learning , vol.7, no.3, pp.219-232, 2018 (Peer-Reviewed Journal)
2018
2018Investigating the Relationship between Anxiety and Emotional Intelligence with Regard to Online Privacy
Yabanci C., AKÇA F., Ulutas E.
CONNECTIST-ISTANBUL UNIVERSITY JOURNAL OF COMMUNICATION SCIENCES , no.54, pp.191-218, 2018 (ESCI)
2018
2018YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇEYİ ÖĞRETENLERİN AKADEMİK ÖZYETERLİKLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME
DEMİR S., AKÇA F.
Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , no.44, pp.202-224, 2018 (Peer-Reviewed Journal)
2017
2017AN INVESTIGATION UPON THE RELATION BETWEEN EMOTIONAL INTELLIGENCE AND PARENT ATTITUDES
AKÇA F., Şakar Z.
Advances in Social Sciences Research Journal (ASSRJ) , vol.4, no.7, 2017 (Peer-Reviewed Journal)
2017
2017The Analysis of the Relationship between Well Being and the Levelsof Emotional Abuse of the Teacher Candidates Perceive
Şakar Z., AKÇA F., Bozkurt A.
Journal of Education and Learning , vol.6, no.2, pp.272-282, 2017 (Peer-Reviewed Journal)
2015
2015The Comparison between the Adjustment Levels and the Academic Control Focusesof Teacher Candidates Themselves1
AKÇA F., DEMİR S., ŞAHİN G.
American International Journal of Contemporary Research , vol.5, no.6, pp.92-99, 2015 (Peer-Reviewed Journal)
2015
2015The comparison of academic locus of control and the perceptions of self efficacy of teacher candidates
AKÇA F., DEMİR S., Yılmaz T.
International Journal of Innovative Research in Education , vol.2, no.1, pp.1-9, 2015 (Peer-Reviewed Journal)
2011
2011Üniversite Öğrencilerinde Umutsuzluk Düzeyi İle Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin Bazı Değişkenler Üzerinden İncelenmesi
OĞUZTÜRK Ö., AKÇA F., ŞAHİN G.
Klinik Psikiyatri Dergisi , vol.14, no.3, pp.85-93, 2011 (Peer-Reviewed Journal)
2011
2011Üniversite Öğrencilerinin Kendilik Algıları, Gestalt Temas Biçimleri ve Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi
AKÇA F., ŞAHİN G., Buket V.
Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , vol.7, no.1, pp.18-28, 2011 (Peer-Reviewed Journal)
2009
2009OKUL YÖNETİCİLERİNİN PROBLEM ÇÖZMEDAVRANIŞLARINI ETKİLEYEN FAKTÖRLERİ İNCELEMEYEYÖNELİK BİR ÇALIŞMA
AKÇA F., YAMAN B.
Kastamonu Eğitim Dergisi , vol.17, no.3, pp.757-770, 2009 (Peer-Reviewed Journal)
2008
2008Ölüm Kaygısı Ölçeğinin Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması
AKÇA F., KÖSE İ. A.
Klinik Psikiyatri Dergisi , vol.11, no.1, pp.7-16, 2008 (ESCI)
2008
2008İŞE BAĞLI STRESİN DUYGUSAL BAĞLILIK ÜZERİNE ETKİSİ: SAĞLIK SEKTÖRÜÇALIŞANLARINA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA
DEMİREL Y., AKÇA F.
İLETİŞİM FAKÜLTESİ DERGİSİ , vol.33, pp.43-55, 2008 (Peer-Reviewed Journal)
Refereed Congress / Symposium Publications in Proceedings
2008
2008Duygusal zekâ değişkeninin çocuk yetiştirme tutumları ile ilişkisi ve okul çocukları ile ebeveynleri arasındaki tepkisel davranışlar
AKÇA F.
VI. ulusal çocuk kültürü kongresi Türkiye’de çocuk yetiştirme, Ankara, Turkey, 11 - 13 October 2008
2015
2015The Comparison between the Adjustment Levels and the Academic Control Focusesof Teacher Candidates Themselves1
AKÇA F., DEMİR S., ŞAHİN G.
6th World Conference on Psychology,Counselling Guidance, Antalya, Turkey, 14 - 16 May 2015
2022
2022TEACHER CANDIDATES’ POINT OF VIEW AT CHILDREN IN TERMS OF HAVIGHURST’ DEVELOPMENT TASKS
AKÇA F., GÜNÇAVDI ALABAY G.
2. International Black Sea Modern Scientific Research Congress, Rize, Turkey, 21 December 2022
2022
2022AKRAN ZORBALIĞINI ÖNLEMENİN BİR YOLU OLARAK DIŞ DENETİMİN ETKİLİLİĞİ ÜZERİNE KARŞILAŞTIRMALI BİR ÇALIŞMA
AKÇA F., GÜNÇAVDI ALABAY G.
International Black Sea Modern Scientific Research Congress, Rize, Turkey, 29 September - 02 October 2022
2022
2022Öğretmenlerin Eğitim Felsefelerinin İncelenmesi: Aksaray Örneği
GÜNÇAVDI ALABAY G., AKÇA F.
International Black Sea Modern Scientific Research Congress, Rize, Turkey, 29 September 2022
2020
2020TAM İLETİ VE BİLİŞSEL YAKLAŞIM ARASINDAKİ BAĞLANTININEĞİTİME YANSIMALARI: İLETİŞİMDE YENİ BİR BOYUT
AKÇA F.
5th International Scientific Research Congress (IBAD-2020), İstanbul, Turkey, 1 - 02 September 2020
2020
2020Investigation of the Relationship Between Pre-Service Teachers’xx Cognitive Involvement, Academic Motivation and Chronotypes Using the Structural Equation Model
AKÇA F., DEMİR S.
6th INTERNATIONAL CONFERENCE ON LIFELONG EDUCATION AND LEADERSHIP FOR ALL, Sakarya, Turkey, 16 - 18 July 2020, pp.34
2020
2020ERGENLİK DÖNEMİNDE İKİ ÖNEMLİ PROBLEM: OKULTÜKENMİŞLİĞİ VE ÖZ KAVRAMI
AKÇA F., DEMİR S., Deniz H., ÖZKAN M.
TARAS SHEVCHENKO 5th INTERNATIONAL CONGRESS ONSOCIAL SCIENCES, Turkey, 8 - 10 May 2020, pp.35-55
2018
2018SOSYAL BİR PROJE BAĞLAMINDA FUTBOL ETKİNLİKLERİNE KATILAN ÇOCUKLARIN DUYUŞSAL ÖZELLİKLER AÇISINDAN İNCELENMESİ
AKÇA F., YILDIRIM S. G., GÜLTEKİN F., KOÇ N., YÜKSEL A.
Cemil Meriç 10.Uluslararası Sosyal Bilimler ve Spor Kongresi, Hatay, Turkey, 23 - 25 November 2018, pp.1082-1097
2018
2018İLKÖĞRETİM DÜZEYİNDEKİ ÇOCUKLARIN UMUT DÜZEYLERİ VE ALGILADIKLARI SOSYAL DESTEK SİSTEMLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMES
AKÇA F., DEMİR S.
ULUSLARARASI NECATİBEY EĞİTİM VE SOSYALBİLİMLER ARAŞTIRMALARI KONGRESİ (UNESAK 2018) / INTERNATIONAL NECATIBEY EDUCATIONAL AND SOCIALSCIENCES RESEARCH CONGRESS(UNESAK 2018), Balıkesir, Turkey, 26 - 28 October 2018, vol.2, pp.160-182
2018
2018ÖĞRETMEN ADAYLARININ KONUŞMA KAYGILARI VE SOSYAL SORUNLARA YAKLAŞIM BİÇİMLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİLERİN İNCELENMESİ
DEMİR S., AKÇA F.
ULUSLARARASI NECATİBEY EĞİTİM VE SOSYALBİLİMLER ARAŞTIRMALARI KONGRESİ(UNESAK 2018) / INTERNATIONAL NECATIBEY EDUCATIONAL AND SOCIALSCIENCES RESEARCH CONGRESS(UNESAK 2018), Balıkesir, Turkey, 26 - 28 October 2018, vol.2, pp.183-201
2018
2018Öğretmen Adaylarının Gestalt Temas Kurma Biçimlerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi
AKÇA F., Şakar Z.
II. ULUSLARARASI EĞİTİM ARAŞTIRMALARI VE ÖĞRETMEN EĞİTİMİ KONGRESİ, Aydın, Turkey, 13 - 15 September 2018, pp.617-631
2017
2017Suriyeli Mülteci Çocukların Duyuşsal Özelliklerinin Bir İnsan Çiz Testi Aracılığı İle İncelenmesi
AKÇA F., Altunbaş T., Şakar Z.
EJER 2017 Conference, Denizli, Turkey, 11 - 14 May 2017, pp.1496-1497
2017
2017Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğreten Okutmanların AkademikÖzyeterlikleri Üzerine Bir Değerlendirme
DEMİR S., AKÇA F.
I. Yabancı Dil Olarak Türkçenin Öğretimi Bilgi Şöleni, Bursa, Turkey, 17 - 19 May 2017, pp.43
2017
2017The Comparison Of Teacher Candidates Attending Pedagogic Formation Program andStudy In The Faculty Of Education In Terms Of Innovativeness
AKÇA F., Şakar Z.
26. Uluslararası Eğitim Bilimleri Kongresi, Ankara, Turkey, 20 - 23 April 2017, pp.3173-3174
2016
2016Surveying of the relation between teacher candidates’ perception of emotional abuse level and general well - being
AKÇA F., Şakar Z., Bozkurt A., Gökben G.
XI. European Conference on Social and Behavioral Sciences, Çanakkale, Turkey, 1 - 04 September 2016
2015
2015INVESTIGATING THE EFFECT OF TEACHER CANDIDATES’xx SELF-REGULATION STRATEGİES ON ACADEMICSELF EFFICACY AND ATTACHMENT STYLES
AKÇA F., Aynur F. K., Semra Ç.
4th International Conference on Education, (ICED-2015), Pietersburg, South Africa, 26 - 28 May 2015, pp.142
2015
2015ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖZ-YETERLİK ALGILARI İLE AKADEMİK KONTROL ODAKLARININ KARŞILAŞTIRILMASI
AKÇA F., DEMİR S., Yılmaz T.
7th World Conference on Educational Sciences(WCES-2015), Atina, Greece, 05 February 2015 - 07 February 2915, vol.2, pp.10-15
2013
2013The Survey of Academic Procrastionation on High School Students with in Terms of School Burn-Out and Learning Styles
Cakir S., AKÇA F., Kodaz A. F., Tulgarer S.
4th World Conference on Psychology, Counseling and Guidance (WCPCG), İstanbul, Turkey, 24 - 26 May 2013, vol.114, pp.654-662
2010
2010The Interrelation Between Traumatic Life Events and Mental Health in Turkish University Students
GÜNEY S., AKÇA F., ŞAHİN G.
International Conference on Education and Educational Psychology, Kyrenia, Cyprus (Kktc), 2 - 05 December 2010
2010
2010Talented and average intelligent children’s levels of using emotional intelligence
AKÇA F.
WCPCG-2010, Antalya, Turkey, 4 - 08 February 2010, pp.553-558
2010
2010The Effects of internal-external locus of control variables onburnout levels of teachers
AKÇA F., YAMAN B.
WCES-2010, İstanbul, Turkey, 4 - 08 February 2010, pp.3976-3980
2008
2008Çocuk Edebiyatında Değer Kavramının Gelişimsel Açıdan Değerlendirilmesi
AKÇA F., EVAT Y.
Uluslararası Türk Halkları Çocuk Edebiyatı Kongresi, Baku, Azerbaijan, 13 - 15 November 2008
1994
1994Zung Depresyon Ölçeğinin geçerlik ve güvenirliği üzerine bir çalışma
Ceyhun B., AKÇA F.
VIII. Ulusal Psikoloji Kongresi Bilimsel Çalışmaları, Nevşehir, Turkey, 1 - 04 September 1994, pp.21-23
Books & Book Chapters
2022
2022DUYGUSAL ZEKÂ DEĞİŞKENİNİN ÇOCUK YETİŞTİRME TUTUMLARI İLE İLİŞKİSİ ÜZERİNE BİR İNCELEME
AKÇA F., GÜNÇAVDI ALABAY G.
in: EĞİTİM BİLİMLERİNDE GÜNCEL TARTIŞMALAR, FETHİ KAYALAR, Editor, DUVAR YAYINLARI, İzmir, pp.215-227, 2022
2020
2020Öğretmen Adaylarının Çok Kültürlü Eğitime Yönelik Algıları ile Bireysel Yenilikçilik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
AKÇA F., ÖZKAN M., ARSLAN S.
in: Eğitimin Üç Temel Öğesi: Öğrenme, Öğrenci Ve Öğretmen, AKÇA Figen, Editor, İKSAD Yayınevi, Ankara, pp.133-164, 2020
2019
2019Psychological Assessment In Trauma: Method, Tools and Conducting
AKÇA F.
in: TRAUMA COUNSELING, Firdevs Savi Çakar, Editor, PEGEM AKADEM, Ankara, pp.206-239, 2019
2018
2018Çocuk ve Ergenlerde Kayıp, Yas Süreci ve Yas Danışmanlığı
AKÇA F.
in: Önleyici Psikolojik Danışma Kuram ve Uygulamaları, Firdevs Savi Çakar, Editor, Pegem Akademi, Ankara, pp.357-402, 2018
2017
2017