Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: MELİSA OKAN
Danışman: Sezin Alıcı
Özet:
FLÜT ÖĞRENCİLERİNİN ÖZ DÜZENLEMELİ DEŞİFRE
STRATEJİLERİ
Bireylerin, öğrenme ihtiyaçlarını
hissettikleri zaman kendi öğrenmelerini sağlamaları ve düzenleme istekleri, öz düzenlemeye
dayalı öğrenme kavramını oluşturmuştur. Öz düzenlemeli öğrenme, bireyin kendi
kendine öğrenebilmesi için kullandığı her türlü taktik, strateji ve teknik
olarak ifade edilebilir. Öğrencinin bilişsel stratejiler kullanması etkili bir
çalışma süreci geçirdiğini gösterir. Bununla birlikte öğrenci, karşılaşacağı
farklı problemler için özel stratejiler de geliştirebilmelidir. Bu süreçte
öğrenci kendi performansını gözlemleyerek değerlendirebilmeli ve doğru
stratejiler geliştirerek çözüm yoluna ulaşmalıdır. Bu düşünce ile araştırmada, flüt
öğrencilerinin deşifre süreçlerini nasıl değerlendirdiklerinin, karşılaştıkları
sorunlara yönelik kullanmakta oldukları öz düzenlemeli öğrenme stratejilerinin
ve buna ilişkin öğrenci görüşlerinin tespiti amaçlanmıştır. Bu amaçla, İstanbul
Mimar Sinan Üniversitesi Devlet Konservatuvarı, Ankara Hacettepe Üniversitesi Devlet
Konservatuvarı ve Bursa Uludağ Üniversitesi Devlet Konservatuvarı’nda öğrenim
görmekte olan 16 flüt öğrencisi ile yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılarak
görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Araştırma verilerini elde etmek amacı ile
araştırmacılar tarafından 11 sorudan oluşan yapılandırılmış görüşme formu
hazırlanmıştır. Ayrıca öğrencilere eser adı ve besteci adı silinmiş bir şekilde
daha önce tanımadıkları seviyeli bir eser verilmiş ve öğrencilerden bunu
deşifre etmeleri istenmiştir. Her öğrencinin deşifre videoları, ayrıntılı bir şekilde
gözlemlenmiştir. Gözlem ve görüşmelerden elde edilen verilerin
analizinde içerik analizi yapılmış, bu analizler sonucunda belirli tema ve
kodlara ulaşılmıştır. Literatürde öz düzenlemeli öğrenme ve çalgı performansına
ilişkin farklı çalışmalar bulunmakla birlikte flüt çalgısı ve deşifre sürecinde
öz düzenlemeli öğrenme stratejileri kavramına ilişkin daha önce bir çalışma
yapılmaması bu araştırmanın önemini oluşturmaktadır. Bu çalışma sonucunda flüt
öğrencilerinin öz düzenlemeli öğrenme ile deşifre sürecinde hangi çalışma
stratejilerini kullandıkları, saptadıkları problemin üzerine yoğunlaşarak çalışmalarını
sürdürmelerinin önemi, karşılaştıkları zorluklarda hangi stratejileri
uyguladıkları ve deşifrenin ne derece önemli bir unsur olduğu saptanmıştır.
Gözlemlerden ve görüşmelerden elde edilen verilere göre öğrencilerin deşifre
sürecindeki davranışlarında farklılıklar olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca
araştırmanın sonucunda deşifre sürecinde yapılan hataların bu süreçte
onarılmadığı sürece bir sonraki evre olan çalışma sürecini etkilediği sonucuna
ulaşılmıştır.
Anahtar
Sözcükler: Deşifre,
flüt eğitimi, öz düzenlemeli öğrenme, öz düzenlemeli öğrenme stratejileri.