Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Uzaktan Eğitime Karşı Tutumları İle Fen Öğretimi Öz Yeterlik İnançları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi


Creative Commons License

ERCOŞKUN D., Ergül N. R.

Milli Eğitim, cilt.52, sa.240, ss.2829-2862, 2023 (Scopus) identifier identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 52 Sayı: 240
  • Basım Tarihi: 2023
  • Doi Numarası: 10.37669/milliegitim.1163463
  • Dergi Adı: Milli Eğitim
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Scopus, Central & Eastern European Academic Source (CEEAS), TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.2829-2862
  • Bursa Uludağ Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmada, fen bilimleri öğretmenlerinin uzaktan eğitime karşı tutumları ile fen öğretimi öz yeterlik inançları arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Bu amaca yönelik olarak nicel araştırma yöntemlerinden tarama desenin ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmaya, 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Bursa il merkezi ve ilçelerinde resmi ve özel ortaokulda görev yapan 330 fen bilimleri öğretmeni katılmıştır. Veri toplama aracı olarak “Kişisel Bilgi Formu”, “Uzaktan Eğitim Tutum Ölçeği” ve “Fen Bilimleri Öğretimi Öz Yeterlik Ölçeği” kullanılmıştır ve veri toplama araçlarından elde edilen nicel veriler SPSS-26 paket programı ile analiz edilmiştir. Analizler sonucunda elde edilen bulgular ışığında, fen bilimleri öğretmenlerinin uzaktan eğitime yönelik tutum düzeyleri orta düzeyin üzerinde gözlemlenirken eğitim durumu ve mesleki kıdem değişkenlerine göre uzaktan eğitime karşı tutum puanları arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Fen bilimleri öğretmenlerinin “Fen Öğretimi Öz Yeterlik Ölçeği” ne vermiş oldukları yanıtlar analiz edildiğinde ise fen öğretimi öz yeterlik düzeyleri orta düzeyin üstünde gözlemlenmiştir. Öğretmenlerin fen öğretimi öz yeterlik düzeyleri ile eğitim durumu ve mesleki kıdem değişkenleri arasında ise anlamlı farklar vardır. Yapılan analizler neticesinde fen bilimleri öğretmenlerinin uzaktan eğitime karşı tutum düzeyleri ile fen öğretimi öz yeterlikleri arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir.
In this study, it is aimed to examine the relationship between the attitudes of science teachers towards distance education and science teaching self-efficacy beliefs. For this purpose, the relational screening model of the survey design, one of the quantitative research methods, is used. In the 2020-2021 academic year, 330 science teachers working in public and private secondary schools in Bursa city center and districts participated in the study. "Personal Information Form", "Distance Education Attitude Scale" and "Science Teaching Self-Efficacy Scale" are used as data collection tools, and quantitative data obtained from data collection tools were analyzed with SPSS-26 package program. In the light of the findings obtained as a result of the analyzes, while the attitudes of science teachers towards distance education are observed to be above the medium level, no significant difference is found between the attitudes towards distance education scores according to the variables of educational status and professional seniority. When the science teachers' responses to the "Science Teaching Self-Efficacy Scale" are analyzed, it is seen that their science teaching self-efficacy levels are above the middle level. There are significant differences between teachers' science teaching self-efficacy levels and educational status and professional seniority variables. As a result of the analyzes, a significant positive relationship is found between the attitude levels of science teachers towards distance education and their self-efficacy in science education.