Eğitim Bilim Toplum, cilt.15, sa.59, ss.9-39, 2017 (Hakemli Dergi)
Yeterliğin sosyal uyumun uzun vadede bir belirleyicisi olduğu görüşüne, karışık ve çok
boyutlu içeriği konusunda bir fikir birliği bulunmamaktadır. Bu çalışmanın amacı Türkiye’de
okulöncesi dönemde sosyal yönden yeterli çocuğu tanımlayan temel özelliklerin, öğretmen algı
ve değerlendirmelerine dayanarak belirlenmesidir. Bu kapsamda, mesleki haberleşme grupları
yoluyla öğretmenlerden “4-6 yaşları arasında sosyal yönden yeterli çocuk kimdir?” sorusunu
cevaplamaları istenmiştir. Bulgular, sosyal yeterliğin çocuğun hem yatay (arkadaşları) hem
de dikey (yetişkinler) düzlemde kurduğu ilişkilerle belirlendiğini göstermiştir. Sosyal yönden
yeterli çocuk için belirtilen özelliklerin ise çevresine yönelik uyumlu beceriler gösterme alanında
yoğunlaştığı görülmüştür. Buradan yola çıkarak, öğretmenlerin sosyal yeterlik algılarının
evrensel yazın ve kuramsal görüşlerle bazı benzerliklerinin ve yanı sıra farklılıklarının da
olabileceği belirtilebilir. Dolayısıyla okulöncesinde sosyal yeterlikle ilgili gösterge ve beceriler
belirlenirken, uygulamacı fikirlerinin dikkate alınmasında yarar görülmektedir