İş Güç, Endüstri İlişkileri ve İnsan kaynakları Dergisi , cilt.22, sa.3, ss.103-120, 2020 (Hakemli Dergi)
Absract
The brand is one of the most important values that businesses have. The brand provides
a significant competitive advantage among businesses and has a long-term impact on
business performance. Various methods have been developed by financiers and consultancy
companies in the literature and applications to determine the value of the brand. One of
these methods is Hirose method, which is based on accounting and financial data. This method was
developed in 2002 by the Ministry of Economy, Trade and Industry of Japan.
In the study, companies operating in Turkey from financial valuation methods using Hiroshi method
was aimed to determine the brand value of pension insurance companies. For this purpose, the brand
values were measured, and the findings were evaluated with the data obtained from the financial reports
of 16 pension companies for the years between 2014-2018.
Özet
İşletme performansı üzerinde uzun vadeli etkisi olan ve işletmeler arasında önemli bir rekabet
üstünlüğü sağlayan maddi olmayan duran varlıklardan markanın değerini belirlemeye
yönelik literatürde ve uygulamalarda finans otoriterleri ve danışmanlık şirketleri çeşitli
yöntemler üzerinde çalışmışlardır. Bu yöntemlerden biri olan ve muhasebe ve finans verilerini esas
alan Hiroshi yöntemi Japonya’da Ekonomi, Ticaret ve Endüstri Bakanlığı tarafından 2002 yılında
geliştirilmiştir.
Çalışmada, finansal değerleme yöntemlerinden Hiroshi yöntemi kullanılarak Türkiye’de faaliyette
bulunan emeklilik sigorta şirketlerinin marka değerlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla, 16
emeklilik şirketinin 2014-2018 yıllarına ait finansal raporlarından elde edilen verilerle marka değerleri
ölçülmüş ve bulgular değerlendirilmiştir.