Yabancı dil olarak Almanca öğretiminde bilgisayar kullanımı


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Uludağ Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 1997

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: YUNUS ALYAZ

Danışman: CELAL KUDAT

Özet:

Bu çalışmada, bilgisayarın bir ders aracı olarak kullanılması ele alınmaktadır. Birinci bölümde, ön bilgi sunmak amacıyla bilgisayar donanımı ve yazılımı tanıtılmakta, ikinci bölümde ise klasik ders araç gereçleri ve yöntemlere yer verilmiştir. Bilgisayarın alternatif bir ders aracı olarak genel anlamda eğitim öğretimde kullanılması ve bilgisayarın eğitim öğretime teorik ve pratik katkıları 3. bölümün konusudur. Bu bölümde, bilgisayar destekli istatistik, İngilizce, Almanca, vb. derslerde kullanılan programlarla, bilgisayar kullanımının teknik ve pedagojik yönleri ele alınarak, varılan sonuçlar doğrultusunda bilgisayarın bir ders aracı olarak oldukça yararlı olduğu ortaya konmuştur. Yabancı dil öğretiminin, geliştirmeyi hedeflediği temel yetilerin(konuşma. yazma, okuma dinleme anlama, vb.) bilgisayar yazılımları açısından nasıl ele alındığı ise 4. bölümdeki uygulama ve örnekler doğrultusunda irdelenmiştir. Burada, temel yetileri tek tek işleyen eski ve yeni programlar örneklendirilerek, bilgisayarın yabancı dil derslerinde pratik olarak nasıl uygulandığı somutlaştırılmıştır. Ortaya çıkan sonuç, dilsel yetilerin tek tek değil de, bir bütün olarak ele alındığında daha verimli olacağıdır. Fakat hali hazırdaki programlar da, özellikle metin okuma ve dilbilgisini içeren programlar, elektronik metin ve Hypertext seçenekleriyle, öğrenime/öğretime katkıda bulunabilmektedirler Sunulan testler, çoğunlukla yapısal nitelikte olmakla beraber, öğrenciyle etkileşim içinde sürdürülen testler ve oyunlar da, dersi verimli kılmanın yanı sıra, eğlenceli bir hale de getirmektedirler. Beşinci bölüm, bilgisayarın genel anlamda eğitim öğretime ve dolayısıyla yabancı dil öğretimine teorik ve pratik katkılarının, olumlu ve olumsuz yönlerinin bir genel panoraması, yani daha önceki bölümlerin en önemli noktalan derlenerek verilmiştir. Tezin sonunda, InterNet veya benzeri harici bağlantı olanaklarıyla ulaşılabilecek, eğitim ve kültür içerikli kaynakların bir listesi sunulmuştur. Bu çalışmayla, Türkiye'de ve dünyada bilgisayarın yabancı dil öğretiminin geldiği aşamayı ve sonuçlarını ortaya koymaya çalıştım. Fakat gerek bilgisayarın yabancı dil öğretiminde kullanılmasının göreceli olarak yeni bir konu olmasından dolayı, bu konuda yazılan eserlerin azlığından, gerekse bu ABD, Japonya, Avrupa. Kanada, vd. ülkelerde bu alanda yapılan çalışmalara ulaşmanın teknik ve ekonomik zorluğundan ve bilgisayar teknolojisinin neredeyse her yıl yeni bir gelişmeyi piyasaya sürmesinden dolayı, bu alandaki tüm projelere ve kaynaklara ulaşabilmek mümkün olmadı. İnternetin Türkiye'de yaygınlaşması sonucu, söz konusu ülkelere ve projelere doğrudan ulaşmak suretiyle bu alanda çok daha fazla bilgi ve uygulama ortaya konabilecektir.