İlköğretim resim-iş dersinde kopya yöntemi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Uludağ Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2002

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SAADET İNEÇ

Danışman: GONCA ERİM

Özet:

Sanat eğitimi; duygu, düşünce ve izlenimlerin farklı malzemeler kullanılarak anlatıldığı, yetenek ve yaratıcılığın ileri bir düzeye ulaştırılarak kişiliğin geliştirildiği bir eğitim etkinliği ve sürecidir. Sanat eğitiminin okullardaki en önemli uygulama alam Resim-îş dersidir. Bu derste sanatla ilgili bilgiler çeşitli uygulamalarla çocuğa verilir. Genellikle gerçeği yansıtma ve doğru resmetme yönleriyle değerlendirilen uygulamalı çalışmalar, ilköğretim öğrencisini zorlamakta ve ister istemez bir çaba içine sevk etmektedir. Gerçeğe daha yakın başarılı resimler yapmak amacıyla öğrencinin derste kopyaya yöneldiği gözlenmektedir. Öğretmenler tarafından tedirginlikle karşılanan kopya çalışmalar, resimsel bir değeri olmadığı düşüncesiyle değerlendirme dışı bırakılmaktadır. Bu nedenle bir yöntem olarak da derste fazla tercih edilmemektedir. Bu araştırma ilköğretim Resim-îş dersinde öğretmenlerin kopyaya yaklaşımlarım öğrenmek, kopya yöntemini kullanım durumlarını belirlemek ve yöntemin öğrenciler üzerindeki etkilerini incelemek amacıyla hazırlanmıştır. Bu amaçla 2001-2002 öğretim yılında Bursa ili Karacabey ve Mustafakemalpaşa ilçelerinde, ilköğretim okullarında görevli toplam 125 öğretmene (I. kademe sınıf ve II. kademe Resim-îş öğretmeni) anket uygulanmıştır. Anket formunda, öncelikle öğretmenlere ve okullarının fiziki yapısına yönelik sorular yer almaktadır. Daha sonra, farklı yöntem uygulamalarına ilişkin öğretmen görüşlerini öğrenmeye yönelik sorular bulunmaktadır. Son olarak da öğretmenlerin kopya ve kopya yöntemine ilişkin eğilimlerini daha detaylı Öğrenmeye yönelik sorular hazırlanmıştır. Çalışmada anket sonuçlarının yanı sıra, öğrenci uygulamalarına da yer verilmiş, tarihsel ve teorik bilgilerle konu desteklenmiştir. Sonuç olarak anket verileri değerlendirildiğinde, sınıf öğretmenlerinin kopya yöntemine sıcak bakmadığı ve derslerinde kullanmadığı görülmüştür. Bu konuda daha olumlu tutum sergileyen Resim-îş öğretmenlerinin özellikle çizgisel gelişimde kopyayı etkili buldukları gözlenmiştir. Resimsel anlatımı güçlendirmek amacıyla çizgi çalışmalarında kopya bir yöntem olarak uygulanabilir.