Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Uludağ Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: TUĞBA EROL KAYMIŞ
Danışman: HİCRAN YILDIZ
Özet:Çalışma, hemşirelerde özyeterlilik düzeyinin tamamlayıcı ve alternatif tedavi konusundaki tutuma etkisinin belirlenmesi amacıyla yapıldı. Analitik nitelikteki araştırmanın evrenini bir üniversite hastanesinde çalışan 350 hemşire, örneklemini bu hemşireler arasından çalışmayı kabul eden 230 hemşire oluşturdu. Veriler, genel bilgi formu, Tıp Dışı Alternatif Uygulamalar Hakkındaki Görüşler Formu ve Genel Öz-Yeterlik Ölçeği aracılığı ile toplandı. Verilerin değerlendirilmesinde, yüzdelikler, ortalamalar, Mann Whitney U testi, Kruskal Wallis testi ve Spearman Korelasyon Analizi kullanıldı. Yaş ortalamaları 32.88±6.64 olan olguların %88.3'ü kadındır. Hemşirelerin %83.9'u lisans mezunudur, %37.4'ünün çalışma süresi 1-5 yıldır. Hemşirelerin %48.7'i dahiliye kliniklerinde, %75.2'si serviste çalışmaktadır. Hemşirelerin %72.6'ı TAT kullanımı konusunda bilgi sahibidir ve bunların %23.4'ü TAT kullanımı konusundaki bilgi düzeyini yeterli bulmaktadır. Hemşirelerin %21.3'ü daha önce TAT kullanmış, bunların %44.9'u tedavi amaçlı TAT kullanmıştır. Hemşirelerin %60'ı tamamlayıcı ve alternatif yöntemlerin tıbbi tedaviye daha iyi yanıt alınmasını sağladığını, %70.0'i tamamlayıcı ve alternatif yöntemlerin tedavisi mümkün olan basit hastalıklar için de kullanılabileceğini, %89.1'inin tamamlayıcı ve alternatif yöntemlerin kullanılabilmesi için daha fazla bilimsel kanıta ihtiyaç duyulduğunu ifade etti. Hemşirelerin genel özyeterlilik puanı ortalamaması 35.09±5.29'dur. Hemşirelerin yaşamının büyük çoğunluğunu geçirdiği yerin özyeterlilik düzeyini etkilediği saptandı (p<0.05). Hemşirelerin TAT kullanımı konusundaki bilgi düzeyini yeterli bulmanınözyeterlilikdüzeyini etkilediği saptandı (p<0.05). Hemşirelerde özyeterlilikdüzeyininin fazla olmasının TAT konusundaki bilgi düzeyine güveni arttırmaktadır. Özyeterlilik düzeyi fazla olan hemşirelere yönelik TAT konusunda eğitimler yapılırken; bu hemşirelere TAT konusundaki güncel bilgilerin aktarılabilmesi için bu hemşirelerin eğitime katılımının sağlanması, hemşirelerin eğitime hazır hale gelmesi ve eğitimin etkinliğinin sağlanması için eğitimlerin belirli aralıklarla tekrarlanması ve farklı öğretim tekniklerinin kullanılması önerildi.