Farklı cinsiyetteki okul yöneticilerinin liderlik özellikleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2001

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: NURAY EBİÇLİOĞLU TAŞDEMİR

Danışman: Selahattin Turan

Özet:

İköğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin algılarına dayanılarak, ilköğretim okullarında farklı cinsiyetteki okul yöneticilerinin liderlik özelliklerinin saptanması, bu araştırmanın amacını oluşturmaktadır. Araştırmada var olan durumu saptamayı amaçlayan "Tarama" (survey) yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Eskişehir ilinde bulunan 397 ilköğretim okulunda 1999-2000 öğretim yılında görev yapan 3321 öğretmen ve 21 kadın, 146 erkek okul yöneticisi oluşturmaktadır. Eskişehir ili ilköğretim okullarında kadın yönetici sayısının sınırlılığı nedeniyle Eskişehir merkez ilköğretim okullarında kadın okul yöneticilerinin bulunduğu tüm okullar, araştırma kapsamına alınmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen anket kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde; denek görüşlerinin cinsiyet değişkeni açısından farklılaşıp farklılaşmadığının gözlenmesi amacıyla Khi kare tekniği ve kadın okul yöneticileriyle erkek okul yöneticilerinin belirlenen liderlik boyutlarında farklılık gösterip göstermediğini belirlemek amacıyla da Mann Whitney U testi kullanılmıştır. Araştırma sonuçları, ankete katılanların, farklı cinsiyetteki okul yöneticilerinin liderlik boyutlarında, cinsiyete dayalı anlamlı farklılıklar olmadığını göstermiştir. Bu bulgular ışığında, en alt düzeyde algılanan liderlik boyutları olması açısından, kadın okul yöneticilerinin "pozitif olma", erkek okul yöneticilerinin ise "demokratik ve hoşgörülü olma" boyutlarındaki liderlik özelliklerini daha etkili biçimde oluşturmaya çalışmaları önerilmiştir.