Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2005
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Onur Sivrioğlu
Danışman: OSMAN KOPMAZ
Özet:Gerek mekanik sistemlerin tasarım sürecindeki gelişmeler, gerekse giderek daralan sağlık, çevre ve güvenlik kriterleri bakımından gürültü ve titreşim kontrolü; günümüzde büyük önem kazanmış ve başlı başına bilim dalı haline gelmiştir. Bu bağlamda, elektrikli ev aletlerinde, taşıt donanımlarında ve diğer pek çok makinede kullanıcının dayanım sınırlarını aşmayacak, dikkatini dağıtmayacak ya da konsantrasyonunu bozmayacak gürültü düzeyleri istenmektedir ve bu taleplere uyulması bir kalite göstergesi olarak algılanmaktadır. Bu çalışmada benzer bir amaca hizmet etmek için gerçekleştirilmiştir. Ülkemiz de üretilen ve oto cam sileceği mekanizmalarında kullanılan bu doğru akım motorunun belirli frekansta yoğunlaşan gürültüsünün nedenleri araştırılmıştır. Bu amaçla bilgisayar ortamında sanal darbe testleri yapılmış, ölçümle bulunan gürültü düzeyleri ile modal analiz sonuçları mukayese edilerek muhtemel gürültü kaynaklan kestirilmeye çalışılmıştır. Bu çalışmalar esnasında LMS firmasının Virtual Lab. 4B ve Altair firmasının Altair Hypermesh yazılımlarından ve çeşitli transdüserler ve donanımdan yararlanılmış tır. Elektrik motorlarında gürültü, genel olarak elektromanyetik, aerodinamik ve mekanik olmak üzere üç farklı orijinde olmakla beraber, bu çalışmalarda söz konusu problemin mekanik kaynaklı olduğu anlaşılmıştır. Önlem olarak, rotor balanslama işle minin daha dar toleranslarda gerçekleştirilmesi ve ikincil olarak da mekanik titreşimlerin yapıya yayılma noktası olan yatak burcunun gözden geçirilmesi önerilmiştir.