Sınıf öğretmeni adayların eleştirel düşünme gücü


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Uludağ Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYLİN ÇETİN

Danışman: ASUDE BİLGİN

Özet:

Araştırmanın genel amacı, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi'nde birinci ve dördüncü sınıfta öğrenim gören sınıf öğretmeni adaylarının eleştirel düşünme gücü düzeyleri ile bu gücü oluşturan düşünme becerilerindeki düzeylerinin belirlenmesi, karşılaştırılması ve eleştirel düşünme gücüne etki eden kimi faktörlerin incelenmesidir.Araştırmanın çalışma evrenini, 2006?2007 eğitim-öğretim yılında Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi'nin sınıf öğretmenliği bölümünde birinci ve dördüncü sınıfta öğrenim gören 493 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırma 308 sınıf öğretmeni adayından elde edilen verilerle gerçekleştirilmiştir. Tarama modelli bu araştırmanın verileri "Kişisel Bilgi Formu" ile birlikte Watson-Glaser tarafından hazırlanan, Çıkrıkçı tarafından Türkçe'ye çevrilerek geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılan "Watson-Glaser Eleştirel Akıl Yürütme Gücü Ölçeği" kullanılarak elde edilmiştir.Araştırmada elde edilen verilerin analizinde SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) for Windows 13.0 programı kullanılmıştır. Verilerin analizi, bağımsız örneklemler için "t" Testi ve ikiden fazla küme karşılaştırmalarında ise Tek Yönlü Varyans Analizi (One Way Anova) ile yapılmış olup anlamlı farklılıkların kaynağını belirlemek amacıyla LSD testi uygulanmıştır. İstatistiksel karşılaştırmalarda anlamlılık düzeyi p= .05 olarak alınmış olup bulgular tablolar halinde özetlenmiştir.Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre, sınıf öğretmeni adayların eleştirel düşünme gücü düzeyleri ile bu gücü oluşturan düşünme becerilerindeki düzeylerinin "orta" düzey dilimi içerisinde yer aldığı, ancak eleştirel düşünme gücü düzeyi açısından dördüncü sınıfların lehine anlamlı bir farklılık olduğu; cinsiyetin, bitirilen orta öğretim kurumunun, anne ve baba eğitim düzeyinin onların eleştirel düşünme gücü üzerinde belirleyici bir etmen olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.