Uyanış Dergisi’ndeki yazıların eğitim ve dönemin güncel olayları açısından incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ali İzzet Atar

Danışman: ÖMER DÜZBAKAR

Özet:

Bulundukları dönemin birer aynası olan süreli yayınlar yazıldıkları dönemi canlı olarak aktaran iletişim araçlarındandır. 1963-1976 yılları arasında yayın faaliyetinde bulunan Uyanış Dergisi günümüz eğitim sorunlarıyla benzerlikler taşıması açısından önemlidir. İzmir Eğitim Enstitüsü tarafından çıkarılan Uyanış Dergisi’nde öğretmenler arasında mesleki bilgi ve beceriler paylaşılırken eğitim sorunları tespit edilerek çözüm önerileri sunulmuştur. Bu sorunların bazıları halen günümüzde devam etmektedir. Uyanış Dergisi’nin içeriğinde yaparak ve yaşayarak öğrenmek, ana dil eğitiminin önemi, kitap okuma alışkanlığı kazanmak, ezberci eğitim anlayışından uzaklaşmak gibi önemli konular karşımıza çıkmaktadır. Bu araştırmanın amacı 1963-1976 yılları arasında çıkan Uyanış Dergisi’nde ortaya konan eğitim ile ilgili gelişmeleri ve sorunları ortaya koyarak Uyanış Dergisi’ni eğitim açısından incelemektir. Dergide eğitim ile ilgili gelişmeler, eğitim sorunları ile ilgili yazar görüşleri, eğitim enstitülerinin sorunları, Atatürkçülük anlayışı, Kıbrıs Sorunu, 27 Mayıs 1960 Darbesi, dönemin öğrenci olaylarının dergi yayınlarına yansıması incelenmiştir. Dergide Osmanlı tarihine yönelik eleştiriler ve yazarların bakış açıları değerlendirilmiştir. Dergide eğitim sorunlarına ve öğretmenlik sorunlarına ulaşılmıştır. Dergi yayınlandığı dönemin güncel ve siyasi olaylarını içerisinde barındırmaktadır. Araştırma sürecinde toplamda 134 sayı olan Uyanış Dergisi’nin tamamına İstanbul Beyazıt Devlet Kütüphanesinden ulaşılmıştır. Araştırmanın amacı Uyanış Dergisi'ni eğitim açısından inceleyerek günümüz eğitim sorunlarının çözümüne yardımcı olmaktır. Tezin birinci bölümünde problem durumu belirlenmiş, ikinci bölümde dergiyle ilgili kuramsal çerçeve hazırlanmıştır. Üçüncü bölümde ise araştırmada kullanılacak olan yöntem ifade edilmiştir. Dördüncü bölümde Uyanış Dergisi eğitim problemleri açısından, Atatürkçülük ile ilgili tartışmalar açısından, Eğitim enstitülerinin sorunları açısından, güncel olayların dergiye yansıması, Osmanlı tarihine bakış, 27 Mayıs 1960 darbesine bakış, Kıbrıs’ın milli bir hassasiyet olarak dergiye yansıması, dönemin öğrenci olaylarının dergiye yansıması açısından değerlendirilmiştir. Beşinci bölümde ise sonuç ve öneriler kısmı bulunmaktadır. Ayrıca derginin indeksi çıkarılmıştır.