Hizmet ve imalat sektöründe örgütsel bağlılık farkları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ, SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MELEK FATMA ŞENEL

Danışman: Şenol Baştürk

Özet:

Örgütsel bağlılık; tutumsal ve davranışsal boyutta ortaya çıkan, örgütteki ilişkiyi devam ettirme durumudur. Bu çalışmada; örgütsel bağlılık kavramının önemi, örgütsel bağlılığı etkileyen faktörler ve ortaya çıkan sonuçlar imalat ve hizmet sektörü düzeyinde incelenmiştir. Çalışmanın ampirik kısmında ise; hizmet ve imalat sektöründe yer alan kuruluşlardaki çalışanlarda bağlılığın hangi derecelerde ve hangi nedenlerden dolayı oluştuğu araştırılmıştır. Ayrıca, bağlılığı etkileyebileceği öngörülen çeşitli etmenler de incelenmiştir. Araştırtmanın örneklemini; Bursa ilinde imalat sektöründe mavi yaka çalışanlar ve hizmet sektöründe çalışanlar oluşturmaktadır. Araştırma bulgularına göre; imalat sektöründe örgütsel bağlılık anlamlı düzeyde daha yüksek çıkmıştır. Alt boyutlarda ise devam bağlılığı boyutunda anlamlı bir fark bulunmuştur. Sektörler arası fark sonrasında demografik değişkenler imalat ve hizmet sektöründe ayrı ayrı incelenmiştir. Analiz sonuçlarına göre hizmet sektöründe çalışan erkeklerin devam bağlılığı daha düşük çıkmıştır. Başka bir sonuç ise aylık gelirdeki artış hizmet sektöründe çalışan bireylerin normatif bağlılığını pozitif yönde etkilediği görülmüştür. Çalışmanın ilginç olan kısmı ise haftalık çalışma saati arttıkça hizmet sektöründe duygusal ve normatif bağlılık yükselmeye başlamıştır. Yanı sıra imalat sektöründe çalışma saatlerinin artması normatif bağlılığın düşmesine neden olmuştur.