Görsel sanatlar öğretmenlerinin sürdürülebilirlik kavramını kazandırmaya yönelik görüşleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Resim İş Eğitimi Bilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: CANAN KORKUT DEMİR

Danışman: Berna Coşkun Onan

Özet:

İnsan, yaşadığı zamanlar boyunca doğanın bir parçasıdır. Doğa ise, insanın varlığından önce de başı ve sonu bilinmez olan evrende yer almaktaydı. Sürekli bir gelişim ve dönüşüm içinde olan insan, durmaksızın kendini ve çevresini biçimlendirme çabası ile doğaya karşı gücünü kullanmayı, nesneleri şekillendirmeyi, onlara yeni biçimler vermeyi amaçlamış, hayatta kalma kaygısı ile buna çabalarken zamanla doğaya karşı üstünlük kurmaya başlamış, kendi çıkarları doğrultusunda doğayı biçimlendirmiştir. Bunu yaparken doğal kaynakları, tekniği ve sanatı kullanmıştır. Sanat, insanlık tarihinin her döneminde var olan, bireyin duygu ve düşüncelerini ifade etmede kullandığı hayal gücü ve yaratıcılığın farklı yöntemlerle dışavurumudur. Sanat, bireyin sosyal ilişkilerini düzenlemesini, üretken olmasını, özgün yaklaşımlarda bulunmasını ve yaratıcı düşünmesini desteklemektedir. Sanat, doğal çevrenin kirletilmesi, kaynakların tüketilmesi ve endüstriyel atıklarla tahrip edilmesi gibi çevre sorunları konusunda toplumu bilinçlendirme rolünü de üstlenmiştir. Öğrencilerin etkin katılımıyla çevre eğitimine ve sürdürülebilirlik kavramına karşı olumlu tutum geliştirmede, farkındalığı arttırmada ve davranışsal değişiklikler yaratmada etkili ve sistemli bir sanat eğitimi için daha fazla kişiye ulaşma aracı olarak öğretmenin sorumluluk alması, sürdürülebilir bir yaşam biçimini öğrencilere aktarması beklenmektedir. Öyleyse öğretmenlerin sürdürülebilir kalkınma eğitimi konusunda bilgi birikimi, bakış açısı ve değerler bakımından iyi donatılmış olması, kişisel olarak sürdürülebilirliği özümsemesi gerekir. Bu araştırmada, görsel sanatlar öğretmenlerinin öğretim etkinliklerinin yapılandırılmasında sürdürülebilirlik konusunu kazanımlar yolu ile edindirmeye yönelik görüşlerini almak amaçlanmıştır. Araştırmada nicel araştırma desenlerinden betimsel araştırma kullanılmıştır. Örneklemi, Türkiye genelinde özel ve resmi okulların ilköğretim ikinci kademesinde görev yapan görsel sanatlar öğretmenleri oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak temel öğrenme alanlarına bağlı kazanımlar üzerinden hazırlanan anket kullanılmıştır. Elde edilen bulgular, detaylı olarak yorumlanmış ve sonuçlar öğretmenlerin görüşleri bağlamında sınıflandırılarak açıklanmıştır. İlgili alanyazın bağlamında tartışılmış ve araştırmacılara, program geliştiricilere, idarecilere, öğretmenlere gerekli önerilerde bulunulmuştur.