Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Ali Nakı Yaşar
Danışman: MUSTAFA AYDIN ATALAY
Özet:Öğrencilerin iyi bir piyano performansı göstermeleri önemli bir husustur. Piyano performansının sahne kaygısı, özgüven ve öz yeterlilik gibi birçok durum ile ilişkili olduğu bilinmektedir. Bu araştırmada; Uludağ Üniversitesi Müzik Eğitimi Ana Bilim Dalı piyano öğrencilerinin genel yaratıcılık düzeyleri ile piyano performanslarını etkileyen faktörlerin incelenmesi ve genel yaratıcılık düzeyi ile piyano performansı arasındaki ilişki düzeyinin ortaya konulması amaçlanmaktadır. Piyano dersi, müzik eğitimi veren kurumlarda ve özellikle Müzik Eğitimi Ana Bilim Dalları'nda zorunlu ders olarak okutulduğundan dolayı; Araştırmamızda piyano eğitimi alan öğrencilerin öz yeterlilik algıları ve piyano performansları Gün (2014, s. 49) tarafından geliştirilen "Piyano Performansı Öz yeterlik Ölçeği" ile belirlenirken, öğrencilerin genel yaratıcılık düzeylerinin belirlenmesinde ise Çoban (1999, s. 228) tarafından Türkçe geçerlilik ve güvenirliliği yapılan "Ne Kadar Yaratıcısınız" ölçeği kullanılmıştır. Araştırma kapsamında çıkan sonuçlar SPSS 21.0 paket programında değerlendirilmiş olup, P<0,05 düzeyi istatistiksel olarak anlamlı kabul edilmiştir. Verilerin analizinde betimsel istatistik olarak frekans, yüzde aritmetik ortalama ve standart sapma değerleri kullanılmıştır. Ölçekler ile elde edilen verilerin bağımsız değişkenler ile ilişkisinin değerlendirilmesinde; parametrik test varsayımları sağlandığı için bağımsız örneklem t testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Yaratıcılık düzeyi ile piyano performansı öz yeterliliği arasındaki ilişki ise spearman korelasyon analizi ile test edilmiştir. Bu çalışmada, araştırmaya katılan öğrencilerin yarısından fazlasının 20-22 yaş aralığında, kadın ve güzel sanatlar lisesi mezunu olduğu belirlenmiştir. Araştırma sonucunda; ankete katılan öğrencilerin genel yaratıcılık düzeylerinin düşük olduğu (% -7,66), kadın öğrencilerde Teknik Düzey (% 26,83) ve Performans Düzeyi (% 36,18) ortalamalarının erkeklere oranla (% 23,63 ve 33,07) daha yüksek olduğu görülmüştür. Öğrencilerin mezun oldukları lise ile Genel Yaratıcılık Düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık görülmezken, güzel sanatlar lisesi mezunu öğrencilerin (% 26,06) diğer liselerden mezun olan öğrencilere ( % 22,41) göre Teknik Düzey puan ortalamalarının daha yüksek olduğu gözlenmiştir. Öğrencilerin piyano çalma süreleri ile Teknik Düzey ve Performans Düzeyi Puan ortalamaları arasında istatiksel olarak anlamlı farklılıklar tespit edildiği yani 5 yıl ve üzerinde bir süre piyano çalan öğrencilerin 4 yıl ve daha az bir süre piyano çalan öğrencilere göre Teknik Düzey (% 26,43 ve %22,33) ve Performans Düzeyi (% 35,64 ve %32,23) puan ortalamaları daha yüksek çıkmıştır. Ayrıca öğrencilerin Genel Yetenek Düzeyleri ile Performans Düzeyleri puan ortalamaları arasında pozitif yönlü ancak zayıf ilişki olduğu buna göre öğrencilerin yaratıcılık becerileri arttıkça piyano performans düzeylerinin de arttığı sonucuna varılmıştır. Sonuç olarak erken yaşta müzik eğitimine başlanılmasının ve genel yaratıcılık düzeyi piyano performansının öz yeterliliğe olumlu katkı sunan iki önemli unsur olduğu tespit edilmiştir.