Altıncı sınıf öğrencilerinin matematiksel problem çözmedeki stratejik esneklikleri ve bu konuyla ilgili öğretmen görüşleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Tuğba Karabulut

Danışman: YELİZ YAZGAN

Özet:

Bu araştırmanın amacı, 6. sınıf öğrencilerinin sıradışı problem çözmedeki stratejik esnekliklerini belirlemek, verilen deneysel eğitimin strateji esnekliğine etkisini gözlemlemek, bunun yanı sıra ilköğretim matematik öğretmenlerinin öğrencilerin stratejik esnekliğe ne kadar sahip olduğu ile ilgili tahmin ve görüşlerini belirlemektir. Çalışmada ön test-son test kontrol gruplu deneysel model kullanılmıştır. Deneysel kısmında; 2016-2017 eğitim-öğretim yılının ikinci döneminde, Bursa'da bir ortaokulda, toplam 204 altıncı sınıf öğrencisi ile çalışılmıştır. Öğrencilere farklı stratejilerin kullanımını gerektiren 10 sıradışı problem içeren bir ön test uygulanmıştır. Ön test uygulanmadan önce, katılımcılara uygunluğunu belirleyebilmek için aynı okulda 7. sınıf öğrencileri üzerinde test edilmiştir. Bu test, katılımcıların mevcut strateji kullanımları ve stratejik esnekleri ile ilgili genel bir fikir sahibi olmak için kullanılmıştır. Daha sonra, ön teste katılan öğrenciler içerisinden her biri 38 öğrenciden oluşan deney ve kontrol grubu oluşturulmuştur. Bundan sonra, deney grubuna problem çözümünde stratejik esneklik üzerine odaklanan 16 ders saati boyunca eğitim verilmiştir. Deneysel eğitimin sonunda çalışmaya katılan tüm öğrencilere ön teste benzer nitelikte bir son test uygulanmıştır. Ayrıca, son testten elde edilen veriler dâhilinde deneysel eğitimin stratejik esnekliği geliştirip geliştirmediği belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın öğretmen görüşleri kısmında; farklı okullarda çalışan 5 matematik öğretmeni ile yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmış, kendi öğrencilerinin stratejik esnekliğe ne kadar sahip olduklarına dair tahmin ve görüşleri alınmıştır. Görüşlerin değerlendirilmesi için içerik analizi kullanılmıştır. Çalışmanın bu kısmı öğretmenlerin esneklik hakkındaki görüşleriyle öğrencilerin esneklik düzeylerinin benzerlik ya da farklılıklarını görebilmektir. Bulgulara göre; öğrencilerin büyük bir kısmının, problem çözmede zayıf düzeyde stratejik esnekliğe sahip olduğu, ancak verilen eğitimin öğrencilerin problem çözmedeki stratejik esnekliklerini olumlu yönde etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmen görüşlerine göreyse; öğretmenlerin birçoğunun stratejik esnekliğe yeteri kadar önem vermediği, öğrencilerin de bu konuda isteksiz ve ön yargılı olduğu, ancak yapılacak değişimlerle beraber esnek problem çözücüler yetiştirilebileceği sonucuna ulaşılmıştır.