Okul öncesi dönem çocuklarının okula uyum düzeyleri ile ebeveyn tutumları ve çocuğun mizaç özellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BETÜL ARABACIOĞLU

Danışman: Pınar Bağçeli Kahraman

Özet:

Bu araştırma; 5 yaş çocuklarının okula uyum düzeyleri ile ebeveynlerinin tutumları ve çocuğun mizacı arasındaki ilişkinin incelenmesini amaçlamaktadır. Araştırmada cinsiyete, anne-baba eğitim düzeyine, okula giden kardeşi olma durumuna, daha önce okul öncesi eğitim alma durumuna bağlı olarak çocukların okula uyumlarının değişip değişmediği sorusuna da yanıt aranmaktadır. Bu araştırma çocukların okula uyum düzeylerinin belirlenmesi ve ebeveyn tutumları ve çocuğun mizacının okula uyum düzeyi ile ilişkisinin incelenmesi bakımından ilişkisel tarama modelinde nicel bir çalışma olarak düzenlenmiştir. Araştırmanın evreni, 2017-2018 eğitim öğretim yılında Bursa ilinde Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı bağımsız anaokullarında eğitimine devam eden 5 yaş çocukları, onların ebeveynleri ve öğretmenlerinden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklem grubunu, 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Bursa il merkezindeki 6 bağımsız anaokulundan 5 yaş grubu 248 çocuk ile onların ebeveynleri ve öğretmenleri oluşturmaktadır. Karabulut Demir ve Şendil (2008) tarafından geliştirilen"Ebeveyn Tutumları Ölçeği", Yağmurlu ve Sanson (2009) tarafından Türkçe'ye uyarlanan "Çocuklar için Kısa Mizaç Ölçeği", Güven ve Işık tarafından geliştirilen (2006) "Beş Yaş Çocukları İçin Marmara Sosyal Duygusal Uyum Ölçeği" ve "Demografik Bilgi Formu" uygulanmıştır. İstatistiksel analizlerin yapılabilmesi için öncelikle gerekli normallik değerlerine bakılmıştır. Normal dağılım gösteren verilerin analizinde t testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi kullanılmış ve gruplardan anlamlı olanların bulunması için Tukey's Testi kullanılmıştır. Normal dağılım göstermeyen verilerin analizinde Kruskal Wallis Testi (KWH) kullanılmış ve farklılığın kaynağının bulunması için Mann- Whitney U Testi kullanılmıştır. İstatistiksel karşılaştırmalarda anlamlılık düzeyi .05 olarak alınmıştır. Çalışmanın bulgularına göre; kız çocukların okula uyum puan ortalamalarının erkek çocuklara göre daha yüksek olduğu, annelerin demokratik ebeveyn tutumları arttıkça çocukların okula uyumlarının da arttığı, çocukların mizaç özellikleri ve anne baba eğitim düzeyleri ile okula uyum düzeyleri arasında bir ilişki olmadığı, daha önce aynı anaokuluna gitmiş olan çocukların genel okula uyum düzeylerinin daha önce hiç anaokuluna gitmemiş olanlara göre ve daha önce farklı anaokuluna gitmiş olanlara göre daha yüksek olduğu, ilk çocukların genel okula uyum puan ortalamalarının diğer çocuklara göre daha yüksek olduğu, çocuğun cinsiyetinin annelerin ebeveyn tutumları ve çocuğun mizaç özellikleri üzerinde etkisinin bulunmadığı tespit edilmiştir.