Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Seray Elçin Ada
Danışman: HATİCE KÜBRA GÜLER SELEK
Özet:İşitme engelli öğrencilerin matematikte yaşadıkları zorlukları aşmak ve onların topluma uyum sağlamalarını kolaylaştırmak amacıyla eğitim ortamlarının çeşitliliğinin ve farkındalığın artması oldukça önemlidir. Çağdaş eğitim anlayışı bireysel farklılıklarına bakılmaksızın her öğrencinin kendi öğrenmelerini en üst düzeyde gerçekleşmesini sağlayacak öğretim yöntemlerinin kullanılmasını gerektirir. Bu yöntemlerden biri de hem öğrenen hem de öğreten öğrencilerin bilişsel, duyuşsal ve sosyal kazanımlar elde edebileceği akran öğretimi yöntemidir. İşitme engelli öğrencilerle yürütülen bu çalışmada akran öğretimi yöntemi seçilmiştir. Bu çalışma, akran öğretiminin kesirler konusunun öğretiminde işitme engelli sekizinci sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına olan etkisini ve işitme engelli öğrencilerin akran öğretimi sürecindeki tutum değişikliklerini ve görüşlerini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Çalışma, İstanbul’daki bir işitme engelliler devlet ortaokulunda sekizinci sınıfa devam eden 12 öğrenci ile 8 hafta boyunca yürütülmüştür. Çalışmada nicel ve nitel verilerin bir arada toplandığı karma yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın nicel kısmında, deney grubunda bulunan işitme engelli altı öğrenciye akran öğretimi yöntemi ile kesirler konusunda Bireyselleştirilmiş Eğitim Programına uygun şekilde belirlenen kazanımlar akran öğretimi yöntemi ile kavratılmıştır. Kontrol grubundaki işitme engelli altı öğrenci ile kesirler konusundaki aynı kazanımlar ek çalışma yapılmaksızın işlenmiştir. Çalışmaya katılan tüm işitme engelli öğrencilere Kesirler Başarı Testi ön ve son test olarak, deney grubundaki öğrencilere ise akran öğretiminin öncesinde ve sonrasında Matematiğe Karşı Tutum Ölçeği uygulanmıştır. Çalışmanın nitel kısmında, deney grubundaki işitme engelli öğrencilerle yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilerek akran öğretimi ile ilgili sorular yöneltilmiştir. Öğrencilerin yanıtları içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda elde edilen bulgulara göre, akran öğretimi yönteminin kesirler konusunda kullanılmasının işitme engelli sekizinci sınıf öğrencilerinin akademik başarılarını istatistiksel olarak anlamlı şekilde artırdığına ulaşılmıştır. Ancak, öğrencilerin matematiğe karşı tutumlarında istatistiksel olarak anlamlı bir değişiklik tespit edilememiştir. Ayrıca öğrenciler olumlu olarak, akran öğretimi yöntemini faydalı ve eğlenceli bulduklarını, eski bilgilerini hatırladıklarını ve konuyu daha iyi öğrendiklerini ve akran öğretimini tekrarlama isteğinde olduklarını belirtmişlerdir. Olumsuz olarak ise, öğrenciler akran öğretimi sürecinde anlaşılmakta ve anlamakta zorlandıklarını ve matematiği zor bulduklarını ifade etmişlerdir.