Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ, Felsefe ve Din Bilimleri, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ZÜLEYHA DEMİR SAKINMAZ
Danışman: Mehmet Şanver
Özet:
Çalışmamızın
ana konusu olan ezber, geçmişten günümüze günlük hayattaki iş ve işlemlerde
kullanılmış, hitabetten edebiyata, matematikten kimyaya, dini öğretilerden
felsefeye birçok alanda insanlığa hizmet etmiştir. Ezber, özellikle günümüz
dünyasında eğitim sistemi içinde çokça tartışılan bir mesele haline gelmiştir. Bir kısım düşünür ezberi “kadim ve vazgeçilemez
bir yöntem” olarak görürken; diğer bir kısım düşünür, ezberin “beynin
işlevselliğine ve düşünme yetisine ket vuran bir pranga ve eğitimdeki
başarısızlığın temel sebebi” olduğunu savunmuştur. Araştırmanın amacı, bu iki
görüşe ait fikirleri ele alarak ezberin yarar ve zararlarını saptamak, eğitim
kuram/yaklaşımlarında ezberin yerini belirlemektir. İlk çağlardan günümüze
ezberin eğitimdeki konumu, dini ilimler ve pozitif bilimlerdeki kullanımı
irdelenmiştir. Neticede ezberin, tekrar ve deneyimlerle yaşantıya
dönüştürülmesinin ve pratik hayata uyarlanmasının gerekliliği anlaşılmış;
eleştirilenin ezberden ziyade ezberciliğin “mekanik öğrenme, bilgiyi
anlamlandırmama, başka olay ve durumlara uyarlamadan tek yönlü ve pasif
kullanma” olduğu sonucuna varılmıştır. Ezber metoduna dair sergilenecek en
doğru tutum, onu; bir temel ve başlangıç noktası olarak görmek, bu yolla elde
edilen kazanımı; kavrama, anlama, deneyimleme ve mevcut durumlara uyarlama seviyesine
çıkarma çabası taşımak olmalıdır.