5E Modeli ile Güzel Sanatlar Lisesi Boyutlu Sanat Atölyesi Dersi Uygulamaları: Eylem Araştırması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2024

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Hilal Sakin

Danışman: Gonca Erim

Özet:

Son yıllarda, eğitimde daha etkili ve verimli öğrenme ortamları yaratmak amacıyla

farklı öğretim modelleri geliştirilmiştir. Yöntem ve tekniklerle zenginleştirilmiş

yapılandırmacı yaklaşım, bu bağlamda eğitim-öğretime önemli katkılar sağlamaktadır. Bu

doğrultuda, 5E modeli, günümüz eğitim sisteminde sıkça kullanılan yapılandırmacı bir

öğretim modelidir. Model, öğrencilerin deneyimleme ve keşfetmenin önemini anlamalarını

sağlarken, aynı zamanda konuları daha iyi öğrenmelerine yardımcı olur. Bu çalışmanın

amacı, sanat derslerinde 5E modelinin nasıl kullanılabileceğini ve modelin öğrencilerin

yaratıcılıklarını geliştirmelerine, sanatın farklı yönlerini keşfetmelerine nasıl katkıda

bulunarak öğrenmeyi daha etkili hale getireceğini incelemektir.

Bu araştırma, Zeki Müren Güzel Sanatlar Lisesi 11. sınıf resim öğrencileriyle

yürütülmüştür ve nitel bir araştırma yöntemi olan eylem araştırması modeli kullanılmıştır.

Katılımcılar, 12 öğrenciden oluşmaktadır ve amaçlı örnekleme yöntemi ile seçilmiştir. Temel

veri kaynağı olarak görüşmeler kullanılmış, bu verilere destekleyici kaynak olarak

dokümanlar ve video kayıtları eklenmiştir. Veri analizinde, tümevarımsal çözümleme yöntemi

olan tematik analiz yöntemi tercih edilmiştir. Araştırmanın güvenirlik ve geçerliliği için,

döngüsel ilerleyen eylem araştırmalarında önemli bir faktör olan tez geçerlilik komitesi ile


13


çalışılmıştır. Bu komite, çalışmanın yeniden yapılandırılması gereken önemli noktalar

üzerinde yönlendirmelerde bulunmuştur.

Bu tez çalışması, 5E modelinin sanat derslerine entegre edilmesinin, öğrencilerin

yaratıcı düşünme ve sanatın çeşitli yönlerini keşfetmelerine nasıl katkı sağlayacağını ortaya

koymaktadır. 5E modelinin sağladığı keşfetme, açıklama ve genişletme aşamaları,

öğrencilerin sanatsal ifade ve problem çözme becerilerini geliştirirken, aynı zamanda

yaratıcılıklarını artırmaktadır. Bu bağlamda, sanat eğitiminde 5E modelinin uygulanması,

öğrencilerin derinlemesine düşünme ve yaratıcı çözümler üretme yetilerini güçlendirerek,

sanat derslerini daha etkili ve verimli hale getirebilir. Çalışmanın başında öğrencilerle odak

grup görüşmesi gerçekleştirilmiştir. Bu görüşme ile öğrencilerden Üç Boyutlu Sanat Atölyesi

dersi hakkındaki görüşleri alınmıştır. Öğrenciler dersi sevdiklerini, gerekli bulduklarını ancak

dersle ilgili beklentilerinin altında kaldığını ifade etmişlerdir. 5E modelinin entegre edildiği

etkinlikler sonrasında öğrenciler ile yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Elde

erilen verilerin tematik analizi sonucunda Holistik Öğrenme Deneyimi temasına ulaşılmıştır.

Elde edilen bulgular sonucunda, 5E modelinin sanat derslerine entegrasyonunun; üretici

düşünmenin teşvik edilmesine, öğrenmeyi öğrenmelerine katkı sağladığına ve öğrencilerin

sanatsal yeteneklerinin daha kapsamlı bir şekilde ortaya çıkmasına olanak tanıdığı bununla

birlikte keyifli zaman geçirilerek daha kalıcı öğrenmeler gerçekleştirilebileceği görülmüştür.