Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Hilal Sakin
Danışman: Gonca Erim
Özet:
Son yıllarda, eğitimde daha etkili ve verimli öğrenme ortamları yaratmak amacıyla
farklı öğretim modelleri geliştirilmiştir. Yöntem ve tekniklerle zenginleştirilmiş
yapılandırmacı yaklaşım, bu bağlamda eğitim-öğretime önemli katkılar sağlamaktadır. Bu
doğrultuda, 5E modeli, günümüz eğitim sisteminde sıkça kullanılan yapılandırmacı bir
öğretim modelidir. Model, öğrencilerin deneyimleme ve keşfetmenin önemini anlamalarını
sağlarken, aynı zamanda konuları daha iyi öğrenmelerine yardımcı olur. Bu çalışmanın
amacı, sanat derslerinde 5E modelinin nasıl kullanılabileceğini ve modelin öğrencilerin
yaratıcılıklarını geliştirmelerine, sanatın farklı yönlerini keşfetmelerine nasıl katkıda
bulunarak öğrenmeyi daha etkili hale getireceğini incelemektir.
Bu araştırma, Zeki Müren Güzel Sanatlar Lisesi 11. sınıf resim öğrencileriyle
yürütülmüştür ve nitel bir araştırma yöntemi olan eylem araştırması modeli kullanılmıştır.
Katılımcılar, 12 öğrenciden oluşmaktadır ve amaçlı örnekleme yöntemi ile seçilmiştir. Temel
veri kaynağı olarak görüşmeler kullanılmış, bu verilere destekleyici kaynak olarak
dokümanlar ve video kayıtları eklenmiştir. Veri analizinde, tümevarımsal çözümleme yöntemi
olan tematik analiz yöntemi tercih edilmiştir. Araştırmanın güvenirlik ve geçerliliği için,
döngüsel ilerleyen eylem araştırmalarında önemli bir faktör olan tez geçerlilik komitesi ile
13
çalışılmıştır. Bu komite, çalışmanın yeniden yapılandırılması gereken önemli noktalar
üzerinde yönlendirmelerde bulunmuştur.
Bu tez çalışması, 5E modelinin sanat derslerine entegre edilmesinin, öğrencilerin
yaratıcı düşünme ve sanatın çeşitli yönlerini keşfetmelerine nasıl katkı sağlayacağını ortaya
koymaktadır. 5E modelinin sağladığı keşfetme, açıklama ve genişletme aşamaları,
öğrencilerin sanatsal ifade ve problem çözme becerilerini geliştirirken, aynı zamanda
yaratıcılıklarını artırmaktadır. Bu bağlamda, sanat eğitiminde 5E modelinin uygulanması,
öğrencilerin derinlemesine düşünme ve yaratıcı çözümler üretme yetilerini güçlendirerek,
sanat derslerini daha etkili ve verimli hale getirebilir. Çalışmanın başında öğrencilerle odak
grup görüşmesi gerçekleştirilmiştir. Bu görüşme ile öğrencilerden Üç Boyutlu Sanat Atölyesi
dersi hakkındaki görüşleri alınmıştır. Öğrenciler dersi sevdiklerini, gerekli bulduklarını ancak
dersle ilgili beklentilerinin altında kaldığını ifade etmişlerdir. 5E modelinin entegre edildiği
etkinlikler sonrasında öğrenciler ile yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Elde
erilen verilerin tematik analizi sonucunda Holistik Öğrenme Deneyimi temasına ulaşılmıştır.
Elde edilen bulgular sonucunda, 5E modelinin sanat derslerine entegrasyonunun; üretici
düşünmenin teşvik edilmesine, öğrenmeyi öğrenmelerine katkı sağladığına ve öğrencilerin
sanatsal yeteneklerinin daha kapsamlı bir şekilde ortaya çıkmasına olanak tanıdığı bununla
birlikte keyifli zaman geçirilerek daha kalıcı öğrenmeler gerçekleştirilebileceği görülmüştür.