Sekizinci sınıf olasılık konularında aktif öğrenme yöntemi ile öğretimin öğrenci başarısı açısından incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Uludağ Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2003

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: DİLEK SEZGİN MEMNUN

Danışman: MURAT ALTUN

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Bu çalışma, permütasyon ve olasılık ünitesinde yer alan konuların 8. sınıfta aktif öğrenme yöntemi ile yapılan öğretiminin, öğrenci başarısında yarattığı farklılıkları belirlemek amacıyla yapılmıştır. Çalışma deneysel bir çalışmadır ve çalışmayı gerçekleştirmek için Bursa ili Namık Kemal İlköğretim Okulu’na devam eden 8. sımf öğrencilerinin bulunduğu üç şube deney grubu, Bursa ili Süleyman Cüra İlköğretim Okulu’na devam eden 8. sınıf öğrencilerinden seçilen üç şube de kontrol grubunu oluşturmuştur. Çalışmaya; deney grubundan 90, kontrol grubundan 107 öğrenci katılmıştır. Aktif öğrenme yöntemine uygun olarak ders planlan hazırlanmış ve deney grubunda ders programında belirlenmiş olan matematik ders saatleri içerisinde uygulanmıştır. Öğretim bu üniteye yıllık program içinde ayrılmış süre olan 12 ders saati süresince devam etmiştir. Deneysel çalışmanın 4 saati permütasyon konularına, 8 saati olasılık konularına ayrılmıştır. Aktif öğrenmenin gereği olarak ders planlarında etkinliklere ağırlıkla yer verilmiştir ve 8-C sınıfında 15, 8-A ve 8-B sınıflarında ise 13 etkinlik yapılmıştır. Aynca her bir gruba 7 ödev etkinlik verilmiştir. Çalışma sırasında öğrenciler gruplar halinde çalışmışlardır. Etkinliklere katılan gruplar, araştırmacı tarafından, etkinliğin gerektirdiği sayıda öğrenciden oluşturulmuştur ve gruplardaki öğrencilerin grup çalışmaları sırasında birbirleri ile etkileşime girmeleri, fikir alışverişi yapmaları amacı ile gruplarda farklı yetenek düzeylerinde öğrenciler olmasına dikkat edilmiştir. Öğretimin sonucunda öğrenci başarısını ölçmek amacıyla 5 tanesi bilgi ve kavrama, 5 tanesi de uygulama düzeyinde olan 10 sorudan oluşturulmuş “Ünite Başarı Testi” uygulanmıştır. “Ünite Başarı Testi” uygulanışından üç hafta sonra tekrar uygulanarak öğrencilerin bilgileri hatırda tutma düzeyleri (kalıcılık düzey) tespit edilmiştir. Elde edilen bulgular sonucunda, Permütasyon ve Olasılık ünitesinin aktif öğrenme yöntemi ile yapılan öğretiminin öğrenci başarısını anlamlı derecede arttırdığı görülmüştür.