Ortaöğretimdeki sayısal derslerde etkileşimli tahtanın etkin kullanımının araştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Uludağ Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MERYEM FULYA GÖRHAN

Danışman: AYSAN ŞENTÜRK

Özet:

Bu çalışmada, literatürdeki çalışmalara göre etkileşimli tahtanın (ET) etkin kullanımının tanımlanması ve yapılan tanıma göre mevcut etkileşimli tahta kullanımının ET'nin etkin kullanımı açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Yapılandırmacı yaklaşım temel alınarak oluşturulan tanıma göre mevcut kullanım incelenmiştir. Durum çalışması araştırma modelinde gerçekleştirilen tez çalışmasında üç okulda çalışan on öğretmen ile yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Dokuz görüşmede ses kaydı yapılmıştır. Görüşülen öğretmenlerden yedisi ile ders gözlemi gerçekleştirilmiştir. Elde edilen verilere içerik analizi yapılmış ve ayrıca görüşmelerden elde edilen verilerin analizinde söylem analizinden yararlanılmıştır. 446 öğrenciye anket uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS programına işlenmiştir. Friedman testi, Kruskal-Wallis H testi ve betimsel istatistik analizi yapılmıştır. Elde edilen verilere göre etkin kullanıma yönelik vurgulama, projeksiyon benzeri kullanım, animasyon, video, simülasyon, çizim, sunu ve internet amaçlı ET'nin kullanıldığı belirlenmiştir. Vurgulama ve şekil çizimi için etkileşimli tahtanın etkin kullanıldığı görülmüştür. Diğerlerinde ET'nin etkin kullanım bileşenlerini tam sağlayamamasından dolayı etkin kullanım olamamıştır. Ayrıca kullanım sıklığı açısından Biyoloji dersinde ET'nin diğer derslere göre daha sık ve farklı şekillerde kullandığı sonucuna varılmıştır.