Farklılastırılmıs ögretimin dogrusal denklemler konusunda akademik basarıya, öz-düzenleme stratejilerine, motivasyonel inançlara ve üstbilis farkındalıklara etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Hilal MERİÇ BAĞRIYANIK

Danışman: Dilek Sezgin Memnun

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Bu araştırmada, Doğrusal Denklemler konusunun sekizinci sınıf düzeyinde farklılaştırılmış öğretim yöntemi ile öğretiminin öğrencilerin akademik başarılarına, öz-düzenleme stratejilerine, motivasyonel inançlarına ve üstbiliş farkındalıklarına etkisi araştırılmıştır. Araştırma, 2019-2020 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde, Konya ili Meram ilçesinde bulunan iki ortaokulda gerçekleştirilmiştir. Bu araştırmada, sekizinci sınıfta öğrenim görmekte olan toplam 49 öğrenci ile çalışılmıştır. Çalışma toplamda 9 hafta (45 saat) sürmüştür. Araştırmada, verilerin toplanması ve yorumlanması sürecinde nicel araştırma yöntemleri kullanılmıştır. Araştırma, ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel bir araştırmadır. Araştırma kapsamında yer alan deney ve kontrol grupları birbirine denk olacak şekilde ve öğrencilerin çalışmaya katılma konusundaki isteklilikleri de göz önüne alınarak belirlenmiştir. Deney grubunda farklılaştırılmış öğretim yöntemi uygulanırken kontrol grubunda ise var olan öğretim süreci devam etmiştir. Uygulama öncesi ve sonrası her iki grupta da "Doğrusal Denklemler Testi", "Üstbiliş Farkındalık Envanteri" ve "Öğrenmede Motive Edici Stratejiler Ölçeği" uygulanmıştır. Elde edilen nicel verilerin analizinde normallik varsayımının testi için Shapiro-Wilk testinden yararlanılmıştır. Elde edilen sonuçlar ışığında gruplar arasındaki ilişkinin belirlenmesi amacıyla bağımlı-bağımsız t-testi, Wilcoxon testi ve Mann-Whitney U testi kullanılmıştır. Bu araştırma sonucunda deney grubu öğrencilerinin akademik başarı puanları ile kontrol grubu öğrencilerinin akademik başarı puanları arasında deney grubu lehine anlamlı bir farklılık olduğu görülmüştür. Ayrıca, öğrencilerin uygulama sonundaki öz-düzenleme strateji puanları incelendiğinde, deney grubu lehine anlamlı bir farklılık oluştuğu görülmüştür. Bununla birlikte, uygulamalar sonucunda deney ve kontrol grubu öğrencileri arasında motivasyonel inançlar ve üstbiliş farkındalıkları bakımından ilişkiler de incelenmiştir. Motivasyonel inançlar yönünden deney grubu lehine artış bulunurken üstbiliş farkındalıkları bakımından iki grup arasında fark gözlemlenmemiştir.