Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Uludağ Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2010
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: YASEMİN KATRANCI
Danışman: MURAT ALTUN
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:Olasılık konusu öğrenciler tarafından zor olarak bilinen bir konudur. Aynı zamanda olasılıkla ilgili temel kavram ve kurallar öğrencilerin öğrenmekte güçlük çektiği kavram ve kurallar olarak bilinmektedir. Çalışmada, öğrencilerin zorlandıkları bir konu olarak bilinen olasılık konusu çalışılmıştır. Bu çalışmada olasılığın öğrenilmesindeki bilgi oluşturma süreçlerinin belirlenmesi günümüz popüler eğitim kuramlarından biri olan yapılandırmacılık teorisi çerçevesinde incelenmiştir.Çalışma 2008-2009 eğitim öğretim yılı bahar döneminde Kocaeli İli İzmit İlçe Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı Nuh Çimento İlköğretim Okulu'nda yapılmıştır. Yedinci sınıfa devam eden 102 öğrenciye, olasılık konusu ile ilgili ön bilgilerini değerlendirme testi uygulanmıştır. Ön bilgileri değerlendirme testinden başarılı olan 65 öğrenciden, bu öğretim yılı güz dönemindeki matematik dersi not ortalamaları ve SBS (Seviye Belirleme Sınavı) notlarına göre 4' ü düşük başarılı, 4' ü yüksek başarılı sekiz öğrenci seçilmiştir. Çalışma, seçilen bu sekiz öğrenci ile yürütülmüştür.Çalışma, bir örnek olay incelemesidir. Bu çalışmada nitel bir durum analizi yapılmıştır. Gözlem, görüşme ve doküman incelemesi gibi nitel araştırma yöntemleri bir arada kullanılmıştır. Burada öğrencilerin düşünsel süreçlerini genellemek değil bu süreci oluşturan bileşenleri ve soyutlamayı incelemek amaçlanmıştır. Bu çalışmanın veri toplama araçları, örnek olay çalışmasının dokümanları; öğrencilerin etkinlikleri yaptıkları çalışma kağıtları, ses ve video görüntüleridir. Sonuç olarak hem matematiksel başarısı düşük hem de matematik başarısı yüksek olan öğrencilerin olasılığın temel kavram ve kuralları bilgisini kısmen de olsa soyutlayabildikleri görülmüştür.