The role of metacognitive knowledge and strategies in Turkish EFL learners' writing achievement


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: Esra Çam

Danışman: ÇİĞDEM KARATEPE

Özet:

Yazma İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenenler için önemli fakat zor bir beceridir. Çağdaş modellerde, bilişsel ve üstbilişsel süreçleri içeren özyinemeli, stratejik ve çok boyutlu bir süreç olarak tanımlanmaktadır. Geçtiğimiz yıllarda, İngilizce yazmada üstbilişin rolü üzerine artan sayıda araştırmalar olmuştur; ancak üstbilişin Türkiye‘de İngilizce yazma alanında yeterince ilgi çekmediği görülmektedir. Türkiye‘deki İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen öğrencilerin üstbilişsel bilgi ve stratejileri kullanımlarının kapsamını ve bunların yazma başarısındaki rolünü inceleyen bu çalışma bu eksikliği gidermeyi amaçlamaktadır. Katılımcılar İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen B2 düzeyindeki 120 öğrencidir. Karma araştırma yöntemi kullanılmıştır. Katılımcıların üstbilişsel bilgi ve stratejileri kullanımlarını ölçmek için anketler uygulanmış ve bulguları güçlendirmek ve detaylandırmak için görüşmeler yapılmıştır. Üstbilişsel bilgi ve stratejilerin kullanımına dair benzerlikler ve farklılıkları tespit etmek için katılımcılar ayrıca yazma puanlarına göre yüksek, orta ve düşük performans gösterenler olarak gruplandırılmışlardır. Üstbilişsel bilgi ile ilgili olarak, katılımcıların ortalama düzeyde bir kişi ve strateji bilgisine, ancak yüksek düzeyde bir ödev bilgisine sahip oldukları bulunmuştur. Üstbilişsel stratejilerin kullanımına yönelik nicel verilerin analizi, orta düzeyde bir öz-düzenleme seviyesine işaret etmiştir. Öğrencilerin yazma başarısı ve üstbiliş arasındaki ilişkiyi göz önünde bulunduran korelasyon analizi, öğrencilerin yazma başarısı ile kişi ve strateji bilgileri ile planlama, izleme ve değerlendirme stratejilerinin kullanımı arasında zayıf pozitif bir ilişki olduğunu ortaya koymuştur. Ödev bilgisi ile yazma başarısı arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. İçerik analizlerinin bulguları nicel veri sonuçlarını desteklemiş ve gruplar arasında üstbilişsel bilgi ve üstbilişsel stratejilerin uygulanması noktalarında önemli farklılıkları ortaya çıkarmıştır. Yazma performanslarına paralel olarak, yüksek performanslı yazarlar tüm alt ölçeklerde daha iyi performans göstermiştir. Bu sonuçlara bağlı olarak, söz konusu çalışma öğrencilerin üstbilişsel bilgilerinin ve öz düzenlemelerinin geliştirilmesine odaklanan bir yazma öğretiminin önemini vurgulamaktadır.