Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: İngilizce
Öğrenci: Peyami Safa Yaprak
Danışman: ESİM GÜRSOY
Özet:İngilizce öğretmenleri arasında müziğin dil öğretiminde faydalı bir unsur olduğuna dair genel bir kanı vardır ve dil sınıflarında müzikten sık sık faydalanılır. Fakat ihmal edilen bir nokta vardır ki; müzik çok geniş bir kavramdır ve içinde onlarca farklı tür barındırır. Bu çalışma farklı müzik türlerinin dil öğretiminde öğrencilerin bir metni hatırlamaları üzerine olan etkilerinin farklı olup olmadığını ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Bu çalışmanın katılımcıları Türkiye’de bir devlet okulunda öğrenim gören 112 lise öğrencisidir Bu araştırmada, üç deney grubu ve bir kontrol grubu yer almaktadır. Deney grupları bir metni bir ders saati boyunca işleyip dersin sonunda aynı metni 3 kere şarkı formunda dinlerken, kontrol grubu metni bir konuşma kaydı olarak dinlemiştir. Her bir deney grubu aynı şarkının rock, jazz ve reggae versiyonlarından birini dinlemiştir. Bu uygulamanın hemen sonunda metin, içindeki bazı kelimeler silinerek, cloze test formunda tekrar verilmiştir ve katılımcılardan hatırladıkları sözcükleri yazmaları istenmiştir. Aynı işlem 2 hafta sonra tekrar edilmiştir. Ve bu sayede katılımcıların kısa süreli ve uzun süreli metin hafızalarının müzik türlerine göre değişiklik gösterip gösterilmediği ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Ayrıca bu çalışma dâhilinde farklı müzik türlerinin istemsiz zihinsel tekrarlama olarak da adlandırılan çınlama hadisesini farklı düzeylerde tetikleyip tetiklemediği de incelenmiştir. Sonuçlar analiz edildiğinde, metni kısa süreli hatırlamada deney grupları ve kontrol grubu arasında belirgin bir fark gözlenmezken, uzun süreli hatırlamada rock türü ile diğer türler arasında anlamlı bir fark gözlemlenmiştir. Ayrıca istemsiz zihinsel tekrarlamanın tetiklenmesi konusunda jazz türünün diğer türlerden belirgin bir biçimde daha az etkili olduğu gözlemlenmiştir.