Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM FAKÜLTESİ, MATEMATİK VE FEN BİLİMLERİ EĞİTİMİ, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Hatice Demirbaş Kıratlı
Danışman: Nermin Bulunuz
Özet:
Bu çalışmada, Klinik Danışmanlık Modeli (KDM)’ne göre öğretmenlik uygulaması
dersi alan bir Fen Bilgisi uygulama öğrencisine uygulama öğretmeni ve uygulama öğretim
elemanın vermiş olduğu dönütlerin türünü belirlemek, dönütlerin türü ile öğrencinin dönem
içindeki performansı arasında bir ilişki olup olmadığını betimlemek ve uygulama öğrencisinin
Klinik Danışmanlık Modeli hakkındaki görüşlerini almak amaçlanmıştır. Araştırma 2018–
2019 eğitim/öğretim yılı bahar dönemi süresince Bursa Nilüfer’de bulunan bir devlet
ortaokulunda gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini Bursa Uludağ Üniversitesi Fen
Bilgisi Öğretmenliği Bölümünde öğrenim gören ve öğretmenlik uygulaması dersi alan
gönüllü bir Fen Bilgisi uygulama öğrencisi oluşturmuş olup, çalışma nitel araştırma
prensibiyle yürütülmüştür. Çalışma doğrultusunda üç alt problem belirlenmiş ve veriler: a)
vi
Uygulama öğrencisinin ders anlatımları sırasında yapılan gözlemler; b) Ders anlatımları
sonrasında yapılan son görüşmeler ve c) Dönem sonunda uygulama öğrencisinin süreç ile
ilgili genel düşüncelerini tespit için yapılan son görüşmeden elde edilmiştir. Son
görüşmelerden elde edilen veriler ses kaydı altına alınmış, gözlem sürecinde gözlem formu ve
ders sırasında paydaşların aldığı notlardan yararlanılmıştır. Elde edilen veriler betimsel analiz
ve içerik analizi ile değerlendirilmiş, araştırmada tek durum deseni kullanılmıştır.
Birinci alt probleme ilişkin verilerden elde edilen bulgular incelendiğinde uygulama
öğrencisinin işlemiş olduğu dersler sonrasında Klinik Danışmanlık Modeline göre
gerçekleştirilen son görüşmelerde uygulama öğrencisine çoğunlukta dolaylı dönüt verildiği ve
her görüşme sonunda bir sonraki derste dikkat etmesi gereken hususlara yönelik bir eylem
planı oluşturulduğu görülmüştür. İkinci alt probleme ilişkin bulgular incelendiğinde ise,
uygulama öğrencisinin bir sonraki derslerinde bir önceki son görüşmelerde paydaşlardan
aldığı dönütlere dikkat etmeye özen gösterdiği, ders planı oluşturma, ders sırasında sınıf
içinde hareketli olma, ses tonunu ayarlama gibi konularda gelişim gösterdiği tespit edilmiştir.
Buna karşın, uygulama öğrencisinin beklenmedik durumlara karşı önlem alma ve alternatif
zaman planı oluşturma gibi konularda beklenilen düzeyde gelişim gösteremediği
belirlenmiştir. Son alt probleme ilişkin bulgular incelendiğinde ise, uygulama öğrencisi süreç
sonunda yapılan görüşmelerde; Klinik Danışmanlık Modeli (KDM)’ne göre gerçekleştirilen
öğretmenlik uygulaması ders sürecinde yer alan paydaşlardan sistematik dönütler aldığını,
işlediği derse yönelik zamanla yansıtma becerilerinin geliştiğini, KDM’ye yönelik olumlu
duygular geliştirdiğini ve bu ders kapsamında etkili bir uygulama süreci geçirdiğini ifade
etmiştir.