EBEVEYN TUTUMLARININ İLKÖĞRETİM DÜZEYİNDEKİ ÇOCUKLARIN SOSYALLEŞME BECERİLERİNE ETKİSİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ, SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SAHRA DERVİŞOĞLU

Danışman: İbrahim Keskin

Özet:

Bir öteki üzerinden kendini inşa eden insanın, fizyolojik ve zihinsel gelişiminde olduğu gibi sosyal gelişiminde de çok önemli bir rol oynayan aile, sosyalleşme sürecinde temel birimdir. Toplumsal bir kurum olarak ailenin önemli işlevlerinden birisi olan çocuk yetiştirmek, çocuğa sağladıkları bakım, sevgi ve eğitimi kapsar. Çocuk, üyesi olduğu toplumdaki rollerini, benlik algısını, davranış örüntülerini ve alışkanlıklarını, toplumsal kuralları, başkalarıyla birlikte yaşama olgusunu aileden öğrenir. Ebeveynleri ile olan olumlu-olumsuz ilişkisi kendisi ile olan ilişkisini de etkiler. Böylece içinde bulunduğu yapıya göre kişilik oluşmaya başlar. Ebeveynlerin, çocukla kurdukları iletişim ve ilişki biçimleri, sahip oldukları eğitim ve bilgi düzeyleri, kendi çocukluklarındaki deneyimler etkilemektedir. Araştırmada, otoriter ve demokratik ebeveyn tutumlarının çocukların yalnızlık ve saldırgan davranışı üzerindeki etkileri anket çalışması üzerinden analiz edilmişti Araştırmanın sonucuna göre, demokratik ebeveyn tutumunun, çocukların sosyalleşme becerileri üzerinde olumlu anlamda etkisi olduğu tespit edilmiştir. Demokratik ebeveyn tutumuna sahip ebeveynlerin çocukları, saldırgan davranış yerine tepkisel amaca uygun davranmakta, sosyal ilişkilerde doyumsuzluk/yalnızlık duygusu yaşamamaktadır.