Türkiye`de Cumhuriyet döneminde yetişen piyanistlerin Türk müzik kültürü içindeki yeri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2005

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ELİF KODAK

Danışman: Rasim Erol Demirbatır

Özet:

Kaynağını doğadan alan kültürün en kapsamlı tanımı “insanoğlunun yarattığı her şey” biçiminde ifade edilebilmektedir. Malzemesini, doğada bulunan seslerden alan müzik sanatı da kültürün en temel ögelerinden biridir. Her toplumda müzik, diğer sanat dallarından ve başka toplumların kültürlerinden etkilenerek gelişir. Türk toplumunda da müzik, kurulan birçok devletin katkısı ile belli bir kültürel süzgeçten geçmiş, kendine özgü bir yapı oluşturmuştur. Türklerde müzik, geçmişten günümüze gerek gündelik hayatta, gerekse dinsel törenlerde her zaman yer almıştır. Cumhuriyet döneminde ise Türk müziğinin çağdaş seviyeye yükseltilmesi ve toplum hayatında daha geniş yer bulması amacıyla çalışmalara ilk yıllardan itibaren başlanmıştır. Bu amaçla öğrenim görmek için yurt dışına gönderilen yetenekli gençler eğitimlerini tamamlayıp döndüklerinde besteci, solist, müzik öğretmeni veya sanatçı yetiştiren kurumlarda eğitimci olarak, ya da senfoni orkestralarında sanatçı olarak görev almışlardır. Günümüzde sanat yasamını ülkemizde ya da yurt dışında sürdüren sanatçılarımızın büyük çoğunluğu bu kurumlarda eğitim almışlardır. Gerek Türkiye’de, gerekse yurt dışında kariyer yapmış sanatçılarımız arasında piyanistlerimizin sayısının oldukça fazla olduğu bilinmektedir. Piyano eğitiminde Ankara Devlet Konservatuarı ve İstanbul Belediye Konservatuarı Cumhuriyet döneminde öne çıkan baslıca iki merkez durumundadır. Piyanistlerimizin bir kısmı konser kariyerlerinin yanı sıra piyano eğitimcisi olarak görev yapmakta veya bestecilik çalışmalarını sürdürmektedir. Bu araştırmada piyanistlerimiz arasından baslıca özellikleri bakımından öne çıkan 10 sanatçımız örneklem grubunda yer almıştır. Örneklem grubunu oluşturan piyanistlerimizin Türkiye’de piyano eğitimi ve klasik müzik etkinliklerinin durumu hakkında görüşleri ile piyano eğitimcilerine ve öğrencilerine önerileri görüşme ve anket yolu ile elde edilmiştir. Bu görüş ve önerilerin piyano eğitimcilerinin ve öğrencilerinin çalışmalarına ışık tutacak, ülkemizde klasik müziğin gelişip yaygınlaşması için yapılacak çalışmalara katkı sağlayacak nitelikte olduğu düşünülmektedir.