Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ, OTOMOTİV MÜHENDİSLİĞİ, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: BURAK MATYAR
Danışman: Murat Yazıcı
Özet:
Sürekli elyaf takviyeli termoplastik kompozitler otomotiv başta olmak
üzere her tür araç üreticisinin ilgisini çekmektedir. Konvansiyonel
kompozitlerdeki gibi yüksek özgül mukavemet ve yüksek özgül rijitlik
göstermelerinin yanı sıra, termoplastik matris malzemesinin viskoelastik ve
viskoplastik özelliklerinin bir sonucu olarak titreşim sönümleme açısından
davranışlarını tespit etmek önemlidir. Yüksek lisans tez çalışması kapsamında
termoplastik kompozit yapıların titreşim sönümleme davranışları deneysel ve
Sonlu Elemanlar Analiz yöntemi ile incelenmiştir. Titreşim sönümleme
davranışlarının incelenmesi için bir çelik kiriş numune ve hacimce %45 sürekli cam
elyaf takviyeli polipropilen kompozit malzemeden üretilen bir kiriş numune
kullanılmıştır. Ankastre kiriş sisteminde numunelere darbe çekici yöntemi ile
modal analiz testleri gerçekleştirilmiştir. Yapılan testler sonucunda
kirişlerin ilk 3 doğal frekans modu incelenmiştir. Sonlu elemanlar analiz yöntemi
ile elde edilen veriler test verileri ile karşılaştırılmıştır. Darbe çekici
yöntemi ile modal analiz testlerinden elde edilen veriler üzerinden çelik ve
kompozit kiriş numunelerin dinamik sönüm oranları hesaplanmıştır. Yapılan
hesaplamalar sonucunda çelik kirişin dinamik sönüm oranı 0,012 olarak, kompozit
kirişin dinamik sönüm oranı ise 0,02068 olarak bulunmuştur.