Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ, MAKİNA MÜHENDİSLİĞİ, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: DERYA EMRELİ
Danışman: Ridvan Arslan
Özet:Günümüzde, makina imalat sektörlerinde, çalışan hatalarından kaynaklanan ıskarta ürün oranı şirketler için tehdit oluşturacak düzeylere ulaşabilmektedir. Çalışanların bilgi eksikliği kaynaklı bu problemin minimize edilebilmesi için okulların ve işletmelerin ciddi eğitim programları geliştirmeleri gerekmektedir. Sektörde ıskarta oranlarını önemli ölçüde etkileyen ve eksikliği hissedilen eğitimlerin önemli bir yüzdesini ileri düzeyde Teknik Resim okuma becerisi oluşturmaktadır. Bu eksiklik ağırlıklı olarak verilen eğitimlerin pratik uygulamalar ile desteklenememesinden kaynaklanmaktadır. Bu ihtiyacı kapatmak için Teknik Resim eğitimlerinin yeni ve farklı eğitim teknolojileri ile desteklenmesi için çalışmalar sürmektedir. Son yıllarda sanal ve artırılmış gerçeklik (S/AG) teknolojileri kullanıcıya verdiği cisimlerle görsel olarak etkileşim imkânı ile oldukça etkili bir teknik olarak eğitim alanında da ön plana çıkmaktadır. Bu tez çalışmasında, makine imalat sektöründe kullanılan, Teknik Resim konularının S/AG uygulamaları ile üç boyutlu ortama aktarılmasının kişilerin öğrenme performansına etkileri incelenmiştir. Bu etkilerin ölçülebilmesi amacıyla Teknik Resim eğitimi için geliştirilen özgün S/AG uygulamaları kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Meslek Yüksekokulu Otomotiv programında okuyan 50 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada ön test-son test kontrol gruplu gerçek deneysel desen yöntemi kullanılmıştır. Eğitim performansının değerlendirilmesi amacıyla S/AG uygulamaları kullanılan deney grubu ve kullanmayan kontrol grubu öğrencileri arasında karşılaştırılmalı yetkinlik analizleri yapılmıştır. Bu analizlerde akademik başarı sınavı, ön-test son-test yetkinlik ölçümü ve mülakat, uygulamaları yapılmıştır. Yapılan ölçme ve değerlendirmeler sonucunda; S/AG kullanılarak yapılan eğitimin öğrencilerin öğrenme performansı ve yetkinliklerini ciddi oranda arttırdığı görülmüştür.