Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2018
Tezin Dili: İngilizce
Öğrenci: Elif Eken
Danışman: ESİM GÜRSOY
Özet:Yabancı dil öğrenirken strateji kullanımı öğrenme sürecini kolaylaştırdığından, edinilen becerilerin başka bağlamlara aktarımını sağladığından ve öğrencilerin otonom olmalarına (özerkliğine) ve öğrenme sorumluluğunu taşımalarına yardımcı olması bakımından büyük önem taşımaktadır. Literatürde bulunan strateji çalışmaları genellikle gençleri ve yetişkinleri içerdiğinden çocukların yabancı dil öğrenme stratejileri üzerine yapılan çalışmalar alanın gelişimine katkıda bulunacaktır. Çocuklar bilişsel ve meta-bilişsel olarak henüz yetişkinler kadar gelişmediğinden strateji kullanımları sınırlıdır. Çocukların dili öğrenmeyi ve kullanmayı kolaylaştıran stratejileri doğru bir şekilde seçmeleri ve uygulayabilmeleri için bu konuda yönlendirilmeleri ve eğitilmeleri gerekmektedir. Bu nedenle bu tezin amacı 5. sınıf öğrencilerine strateji eğitimi vererek öğrencilerin konuşma stratejileri konusundaki farkındalıklarını arttırmak, öğrenilen stratejilerin kullanımını sağlamak, yabancı dilde konuşma isteklerini arttırmaktır. Ayrıca öğrencilerin kendi öğrenme süreçlerinin farkında olmalarını sağlayarak özerk olma yolunda gerekli adım ve desteği sağlamaya çalışmaktır. Bu amaçla Bursa İli Osmangazi İlçesinde yer alan Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı Uludağ Ortaokulu'nun tüm 5. Sınıf öğrencilerine çalışmanın araştırma soruları gereği "çocukların konuşma stratejilerini belirleme anketi" genel bir değerlendirme yapmak adına dönem başı ve dönem sonunda uygulanmıştır. Uygulamaya destek veren öğretmenin gönüllülük esası dikkate alınarak kendi sınıflarından birer deney ve kontrol grubu oluşturulmuştur. Deney grubu olarak belirlenen sınıfa dönem başında uygulanan anket üzerinden belirlenen konuşma stratejilerinin eğitimi verilerek grubun kendi içindeki gelişimi ve kontrol grubuyla aralarındaki gelişim farkı değerlendirilmiştir. Yapılan çalışma 2015-2016 eğitim-öğretim yılının ikinci döneminde 08.02.2016 - 10.06.2016 tarihleri arasında gerçekleştirilmiştir. Bulgular yapılan strateji eğitimi uygulamasının deney grubunda yer alan öğrencilerin konuşma stratejileri kullanımı üzerine olumlu etkisini istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde ortaya koymuştur. Uygulama neticesinde öğrencilerin konuşma isteklerinde, İngilizce diline ve dersine karşı tutumlarında artış olduğu gözlemlenmiştir. Ayrıca, öğrencilerin öğrenme süreçlerine dair yaptıkları geri bildirimlerin de özerk olmaları yolunda kendilerinin, kendi öğrenme süreçlerinin farkına varmaları açısından bu sürece katkı sağladığı görülmüştür.