Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Mehmet Nergiz
Danışman: GÜLTEKİN KARADERE
Özet:Bu tez çalışması ile araçlarda emisyon ve gürültü faktörlerini minimize etmeye yarayan egzoz sistemlerinin hibrid otomobillerde nasıl bir yapıya sahip olduğu ve ortaya çıkabilecek emisyon problemleriyle alakalı çözümler üretmek amaçlanmıştır. Dünya nüfusunun artmasıyla birlikte insan ihtiyaçlarının karşılanması doğrultusunda teknoloji alanındaki gelişmeler her geçen gün hız kazanmaktadır. Dolayısıyla bu gelişmeler, bir takım olumlu etkilerin yanında olumsuzlukları da beraberinde getirmektedir. Bu olumsuzlukların başında çevre kirliliği yer almakta olup, hava kirliliği ise çevre sorunları arasında önemli bir yere sahiptir. Sayıları her geçen gün giderek artmakta olan motorlu araçların hava kirliliğindeki rolü ise oldukça büyüktür. Bu çalışmada, hibrid otomobillerde katalitik konvertörün çalışma şartlarında etkili olan sıcaklık faktörünün ne gibi sorunlara yol açtığı ve bununla alakalı çözümlemelere ve deneylere değinilmiştir. Yapılan analizler sonucunda katalitik konvertördeki reaksiyonların verimli gerçekleşebilmesi için iki farklı yöntem bulunmuştur. Çeşitli hidrokarbon emici tuzaklar ve aktif karbon fiber kutucuklar ile reaksiyonun tam verimle gerçekleşmesi için yapılan analiz ve tasarım doğrulanmasıyla katalitik konvertörlerde verimlilik artışı ortaya konulmuştur.