Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Fransızca
Öğrenci: EBRU BÜŞRA KOLKILIÇ
Danışman: Fatma Kazanoğlu
Özet:
Bursa Uludağ
Üniversitesi Eğitim Fakültesi Fransızca Öğretmenliği Bölümü’nde öğrenim gören
öğrenciler, Fransızcayı ağırlıklı olarak hazırlık sınıfında öğrenmektedirler ve
Türk dilinde karşılığı olmayan dil bilgisi, sözcük bilgisi ve ses bilgisi
konularında zaman zaman sorunlar yaşamaktadırlar. Fransızca’da, sözcükleri eril
ve dişil olarak ayırmaya yarayan dil bilgisel cinsiyet ayırımı mevcuttur ve bu
ayrım çoğunlukla tanımlıklarda ve son eklerde karşımıza çıkmaktadır. Türkçe’de
karşılığı olmayan bir konunun öğrenimi diğer konulardan daha zor olmakta ve
öğrenim sürecinde zaman zaman sorunlar oluşturmaktadır.
Bu çalışmanın amacı
üniversitemizde eğitim gören Fransızca öğretmen adaylarının Fransızca
sözcüklerdeki cinsiyet ayrımı konusunda karşılaştıkları dilsel sorunların araştırılmasıdır.
Çalışmanın kuramsal çerçeve bölümünde Fransızca ve Türkçe arasındaki genel dil
bilgisel farklılıklar incelendi. Bu farklılıklardan biri olan dil bilgisel
cinsiyet ayrımı konusunun yabancı dil öğretimindeki yerini tespit etmek için yabancı
dil öğretim yaklaşımlarının konuyu nasıl ele aldığı ve Bursa Uludağ
Üniversitesi hazırlık sınıflarında kullanılan öğretim kitabı Edito A1 ve A2’nin
bu konuyu nasıl işlediği incelendi. Bu aşamada araştırma deseni olarak doküman
analizi kullanıldı.
Öğrencilerin
bu konu hakkındaki görüşlerini ve en çok zorlandıkları bölümleri tespit etmek
için bir durum çalışması yapıldı. Uygulamanın sonunda öğretmen adaylarının verdikleri
cevapların hata analizi yapıldı ve en çok dolaysız nesne ve ilgi zamiri konusunda,
en az belirteç kullanımında zorlandıkları tespit edildi. Araştırmanın son
kısmında dil bilgisel cinsiyet ayrımı konusundaki eksikliklerin giderilmesi
için önerilerde bulunulmuştur.