The impact of “Teaching proficiency through reading and storytelling” (TPRS) method on the anxiety levels of adolescent Turkish EFL learners


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: Emine Eryılmaz

Danışman: ZÜBEYDE SİNEM GENÇ

Özet:

“Okuma ve Hikâye Anlatma Yoluyla Yeterlik Kazandırma” (TPRS), 1980'lerin sonunda Blaine Ray tarafından oluşturulan canlı ve sürekli gelişmekte olan bir yabancı dil öğrenme metodudur. Metodun temelinde, anlaşılır girdi sağlamak için ilginç, tuhaf ve hatta saçma detaylarla şekillendirilmiş yüksek etkileşimli ve kişiselleştirilmiş hikâyeler yer alır. Metodun iddialarından biri, kaygı ve stresi en az düzeye indirerek daha rahatlatıcı bir öğrenme ortamı yaratılmasına yardımcı olmasıdır. TPRS ile ilgili çalışmalar son zamanlarda artış gösterse bile, yabancı dil öğrenen kişilerin yaşadıkları kaygıya metodun etkisi üzerine bugüne kadar yeterince araştırma yapılmamıştır. Bu araştırmanın temel amacı, TPRS metodunun İngilizceyi yabacı dil olarak öğrenen ergen Türk öğrencilerinin kaygı düzeyleri üzerindeki etkisini araştırmaktır. TPRS'in yabancı dil kaygısı üzerindeki etkisinin belirlenmesi amacıyla bu araştırmada karma yöntem araştırma tasarımı kullanılmıştır. Nicel veriler, TPRS yönteminin dil derslerinde uygulanmasından önce ve sonra E. Horwitz, M. Horwitz ve Cope (1986) tarafından oluşturulan Yabancı Dil Sınıflarında Anksiyete Ölçeği (FLCAS) ile toplanmıştır. Sekiz hafta boyunca tüm dil derslerinde TPRS yöntemi kullanılmıştır. SPSS 23.00 programı ile FLCAS ortalama değerlerinin sekiz haftalık bir uygulama sürecinden sonra farklılık gösterip göstermediği araştırılmış ve analiz edilmiştir. Ek olarak, nitel veriler 71 öğrenci arasından seçilen 10 vi gönüllü ile gerçekleştirilen yarı yapılandırılmış röportajlardan elde edilmiştir. Bu nitel verilerin analizinde içerik analizi ve renk kodlama teknikleri kullanılmıştır. Tüm bulgular incelendiğinde, 71 ergen Türk öğrencisinin yaşadığı yabancı dil kaygısının azalmasında TPRS'in oldukça etkili bir yöntem olduğu görülmüştür. Metodun yabancı dil kaygısına neden olan tüm kaynaklar üzerinde de istatistiksel olarak anlamlı olumlu etkisi olduğu görülmüştür. Bu nedenle, TPRS metodu yabancı dil öğreniminde isteksiz, endişeli ve stresli öğrencilerle karşılaşmış olan yabancı dil öğretmenleri tarafından alternatif olarak kullanılabilir.