Eğitim enstitülerinin öğretim programları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: RUKİYE KÖSE

Danışman: Fatih Demirel

Özet:

Bu çalışmada, Türkiye’de ortaokula öğretmen yetiştirmede önemli bir kurum olan eğitim enstitülerinin öğretim programlarının ve ders içeriklerinin ortaya konulması amaçlanmıştır. Çalışmada, çeşitli kaynaklar kullanılarak doküman analizi yapılmıştır. Yapılan analiz sonucunda, eğitim enstitülerinin kuruluşu, gelişimi, öğretim programları ve ders içerikleri ortaya konulmuştur. Eğitim enstitüleri ile ilgili atılan ilk adım 1926-1927 yılında Gazi Eğitim Enstitüsü “Orta Muallim Mektebi“ adıyla açılmasıdır. Bunun yanında öğretmen yetiştiren yeni kurumlar da açılmıştır. 1944 yılında Balıkesir Öğretmen Okulunda Necati Eğitim Enstitüsü ve Orta Öğretmen Okulu açılmıştır. Bu tarihten itibaren ülkedeki eğitim enstitüleri sayısı çoğalmıştır. Özellikle bu çalışmada, 1946 yılı sonrasında açılmasına karar verilen eğitim enstitülerinin programlarının ve ders içeriklerinin nasıl tasarlandığı ve uygulandığı açıklanmaya çalışılmıştır. vii 1967-1968 eğitim-öğretim döneminde eğitim enstitülerindeki tüm bölümlerin süresi üç yıla çıkarılmıştır. Sınıf öğretmeni yetiştirmek üzere iki yıllık olarak enstitülerin açılmaya başlanmasından sonra ortaokula öğretmen yetiştiren enstitülere üç yıllık eğitim enstitüleri denmeye başlanmıştır. Ancak daha sonraki yıllarda bazı bölümlerin süresi dört yıla çıkarılmıştır. Eğitim enstitüleri 1980 yılında Yüksek Öğretmen Okulları’na dönüştürülmüştür. 1982 yılında ise ülkedeki tüm eğitim enstitüleri ‘Eğitim Fakültesi’ olarak devam etmiştir.