Müzik öğretmenliği programları özel yetenek sınavlarının değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: PELİN AŞKIN KUMOVA

Danışman: Rasim Erol Demirbatır

Özet:

Ülkemizde yükseköğrenim kurumlarına öğrenci kabulü Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından, Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) ve Lisans Yerleştirme Sınavı (LYS) adı verilen iki aşamalı merkezi bir sınavla yapılmaktadır. Bununla birlikte müzik öğretmenliği lisans programlarına öğrenci alınırken, diğer yükseköğretim kurumlarından farklı olarak, YGS'nin yanı sıra "Özel Yetenek Sınavı" adıyla her üniversitenin kendisinin uyguladığı merkezi olmayan özel yetenek sınavları yapılmaktadır.Türkiye'deki müzik öğretmenliği lisans programlarında verilen eğitimde birtakım uygulama farklılıkları olmasına karşın, temelinde Yükseköğretim Kurulu (YÖK) tarafından belirlenmiş ve tanımları yapılmış olan ortak ders programı uygulanmaktadır. Ancak müzik öğretmenliği lisans programlarına başvuran adayların girdiği sınavlarda, üniversiteler arasında farklı uygulamalar yapılmaktadır.Bu araştırmada, üniversiteler tarafından düzenlenen özel yetenek sınavlarının uygulanmasına ilişkin ayrıntıları içeren ve sınav öncesi adaylara dağıtılan sınav kılavuzları esas alınmıştır. Yapılan analiz sonucunda, sınavı oluşturan boyutların ağırlıklı olarak puanlanmasında benimsenen yöntemin ve uygulama farklılıklarının ÖYSP notunu önemli ölçüde etkileyebileceği belirlenmiştir.