Avrupa Topluluğu tarım ürünleri pazarlamasında kooperatiflerin yeri ve önemi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 1995

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: İ. Bülent Gürbüz

Danışman: HASAN VURAL

Özet:

Avrupa Birliğinde kooperatifler, uzmanlaşma ve şirket birleşmeleri sayesinde büyük gelişmeler sağlamışlardır. Ortak Pazar’ın oluşturulması ve genişlemesi ile birlikte gelişen rekabet koşulları da kooperatiflerin gelişmesine yardımcı olmuştur. Aşağıdaki bazı rakamlar tarımsal kooperatiflerin ekonomi içindeki yerini ve gelişmesini göstermektedir. Son 35 yıl içerisinde tarımsal kooperatiflerin sayılarında yaklaşık %65 ’lik bir azalma olmuştur. Bugün için yaklaşık 33.000 tarımsal kooperatif mevcuttur. Bunların yaklaşık 14.000.000 üyesi bulunmaktadır. Avrupa Birliğinde, 17.000.000 üretici olduğunu düşünecek olursak, hemen hemen tüm üreticilerin bir kooperatife, özellikle de uzmanlaşmış kooperatiflere üyedirler. Kooperatiflerin işlem hacmi tarımdaki işlem hacmini de geçerek 210 milyar ECU'ye ulaşmıştır. Bu işletmelerde yaklaşık 800.000 kişi çalışmaktadır. Ortalama olarak, kooperatiflerin toplama, işleme ve pazarlama oranı tüm tarımsal ürünlerde $65 dolayındadır. Üreticilerin ihtiyacı olan girdi temininin %55 ’l yine kooperatifler tarafından yapılmaktadır. Avrupa Birliği içerisinde üretilen tarım ve gıda ürünlerinin yarısından fazlasını yine kooperatifler vasıtası ile dış satımı sağlanmaktadır. Kooperatiflerin pazar içindeki payları üründen ürüne değiştiği gibi, ülkeler arasında da farklılık göstermektedir. Örneğin; süt, domuz eti veya şarapta kooperatiflerin payı %80 ile %100 arasında değişmektedir.