Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2014
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Murat Tohumat
Danışman: RAMİZ ARABACI
Özet:Bu araştırmanın amacı, 7-9 yaş arası ilkokul çocuklarına uygulanan 12 haftalık halk oyunları çalışmalarının fiziksel uygunluklarına etkisinin araştırılmasıdır. Araştırmanın örneklem grubunu Bursa İli, Osmangazi İlçesi Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı Rahmiye Malcıoğlu İlkokulunda öğrenim gören 74 gönüllü öğrenci oluşturmaktadır. Gönüllüler, Zeybek (ZG, n=24), Trakya (TG, n=24) ve Kontrol Grubu (KG, n=26) olarak üçe ayrıldı. ZG (ağır tempo) ve TG (hızlı tempo) 12 hafta, haftada ikişer saat olmak üzere halk oyunları eğitimi aldı. KG' na ise herhangi bir fiziksel aktivite programı uygulanmadı. Gönüllülerinin fiziksel uygunluklarını belirlemek için çalışma öncesi (ön test) ve sonrası (son test) otur eriş, 30 metre koşusu, dikey sıçrama (anaerobik güç), illinois testi ve el pençe kuvveti testleri uygulandı. Vücut kompozisyonunun belirlenmesinde ise Bioimpedance yöntemi kullanıldı. Araştırmamızdaki değişkenlerin gelişimini belirlemek için parametrik testlerden İki Eş Arasındaki Farkın Anlamlılık Testi kullanıldı (Paired Samples T test). Trakya ve Zeybek Gruplarının halk oyunları çalışması esnasında attıkları adım sayısı, kat edilen mesafe ve harcanan enerji miktarlarını karşılaştırmak için ise İki Ortalama Arasındaki Farkın Anlamlılık Testi (Independent Samples T test) kullanıldı. ZG, TG ve KG ön test ve son test sonuçları arasındaki % değişim farkları, anaerobik güç %5.9 (p>0.05), %15.3 (p<0.05), %-1.9 (p>0.05), el-pençe kuvveti %4.7 (p<0.05), %8.1 (p<0.05), %33.2 (p<0.05), 30 metre sürat %2.9 (p<0.05), %3.2 (p<0.05), %0.3 (p>0.05), esneklik %71.4 (p<0.05), %138.4 (p<0.05), %1.1 (p>0.05), beceri %1.7 (p>0.05), %2.2 (p>0.05), %1.5 (p>0.05), toplam yağ yüzdesi, %1.4 (p>0.05), % - 0.7 (p>0.05) ve % 0.3 (p>0.05) olarak sırasıyla belirlendi. Sonuç olarak 12 haftalık halk oyunları çalışmalarının 7-9 yaş çocukların anaerobik güç, el pençe, esneklik, beceri ve sürat özellikleri ile vücut kompozisyonu üzerinde pozitif etkisi olduğu söylenebilir. İki farklı oyun grubunun motorsal özelliklerinin gelişimi, çalışma esnasında attıkları adım sayıları, kat edilen mesafe ve harcadıkları enerji miktarı karşılaştırıldığında ise hızlı oynayan grupta bulunan değerlerin daha fazla olduğu belirlenmiştir.