Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Yabancı Diller Eğitimi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: İngilizce
Öğrenci: Nurdan FİDAN
Danışman: Çiğdem Karatepe
Özet:
Yazar: Nurdan FİDAN
Üniversite: Bursa
Uludağ Üniversitesi
Ana Bilim
Dalı: Yabancı Diller Eğitimi Ana Bilim Dalı
Bilim Dalı: İngiliz Dili Eğitimi
Tezin
Niteliği: Yüksek Lisans Tezi
Sayfa Sayısı: XVI + 148
Mezuniyet Tarihi: 17.06.2021
Tez: Sınıf
İçinde ve İnformal Dijital Ortamda İngilizce İletişim Kurmaya
İsteklilik ile Bunların Beş Büyük Kişilik
Özelliğine Göre Yordanması
Danışmanı: Dr. Öğr. Üyesi Çiğdem KARATEPE
SINIF
İÇİNDE VE İNFORMAL DİJİTAL ORTAMDA İNGİLİZCE İLETİŞİM KURMAYA İSTEKLİLİK İLE
BUNLARIN BEŞ BÜYÜK KİŞİLİK ÖZELLİĞİNE GÖRE YORDANMASI
Yabancı dil öğrenme süreci farklı belirleyicileri olan
çok yönlü bir süreçtir. Yabancı dil
öğrenmenin asıl amaçlarından olan iletişim kurmak, iletişim kurmaya isteklilik
olgusunun ve etken faktörlerinin incelenmesi ihtiyacını doğurmuştur. Bu amaçla,
bu çalışma 170 üniversite mühendislik öğrencisi ile yabancı dil olarak
İngilizce öğreniminde sınıf içinde ve informal dijital ortamda İngilizce
iletişim kurmaya isteklilik ile bunların beş büyük kişilik özellikleriyle
aralarındaki ilişkinin incelenmesini amaçlamıştır.
Amaca
ulaşmak için, kişisel bilgi formu, sınıf içinde İngilizce iletişim kurmaya
isteklilik, informal dijital ortamda İngilizce iletişim kurmaya isteklilik ve
beş büyük kişilik özelliği olmak üzere dört farklı ölçek uygulanmıştır. Daha
sonra, ölçekleri daha önce doldurmuş olan 20 öğrenci ile mülakat yapılmış ve
konuyla ilgili daha derin bilgi sahibi olmak amaçlanmıştır. Nicel araştırma verileri
SPSS 24 ve AMOS 24 kullanılarak, nitel araştırma verileri de içerik çözümleme
metodu kullanılarak analiz edilmiştir.
Sonuçlar
araştırmaya katılan öğrencilerin İngilizce iletişim kurma istekliliklerinin hem
sınıf içinde hem de informal dijital ortamda kısmen yüksek olduğunu
göstermiştir. Bununla birlikte, informal dijital ortamda İngilizce iletişim
kurmaya isteklilik seviyesinin sınıf içinde İngilizce iletişim kurmaya
isteklilik seviyesine göre daha fazla olduğu görülmüştür. Ayrıca, sınıf içinde
ve informal dijital ortamda iletişim kurma istekliliğini etkileyen farklı
faktörler ortaya çıkmıştır.
Beş
büyük kişilik özelliklerinden dışadönüklük boyutunun öğrencilerin sınıf içinde
İngilizce iletişim kurma istekliliklerine doğrudan pozitif bir etkisi olduğu,
nevrotiklik boyutunun ise informal dijital ortamda İngilizce iletişim kurmaya
doğrudan pozitif bir etkisinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Algılanan
yeterlilik seviyesi ve yurtdışında bulunma faktörlerinin ise sınıf içinde ve
informal dijital ortamda iletişim kurma istekliliği üzerine anlamlı pozitif
etkilerinin olduğu bulunmuştur. Öte yandan, yaş, cinsiyet, sosyal medya
kullanım sıklığı ve çevrimiçi oyun oynama sıklığı ile iki bağlamda da İngilizce
iletişim kurma istekliliği arasında anlamlı bir bağ bulunamamıştır.
Bütün
bunlar dikkate alındığında, informal dijital ortamın kendine özgü cazip yapısal
özellikleri de hesaba katılarak yabancı dil olarak İngilizce öğrenen
öğrencilerin kaygı seviyelerinin bu ortamda daha az, özgüvenlerinin ve
algılanan iletişim becerisi seviyelerinin ise yüksek olması, onların İngilizce
iletişim kurma istekliliğini artırmaktadır. Dolayısıyla, sınıf içinde de
öğrencilerin informal dijital ortamda İngilizce öğrenme aktiviteleri (sınıfta
teknoloji kullanımı, örneğin; çevrimiçi oyun oynatmak, mail yoluyla İngilizce
yazışmak, paylaşımlara İngilizce yorum yazmak) ile etkileşim içinde olmasını
sağlamak, onların sınıf içinde de İngilizce iletişim kurmada daha istekli
olmasına fayda sağlayacaktır.
Anahtar kelimeler: beş büyük
kişilik özelliği, iletişim kurmaya isteklilik, informal dijital ortam, yabancı
dil olarak İngilizce