Taşıt elemanlarında yorulma analizi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ, MAKİNA MÜHENDİSLİĞİ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MESUT DOĞAN

Danışman: Necmettin Kaya

Özet:

Bu çalısmada tasıtların süspansiyon sistemlerinde bulunan salıncak kolu parçasının yorulma analizi yapılmıstır. Yorulma, tekrarlanan yada degisken yük altında tek bir uygulamada parça üzerinde yeteri derecede deformasyona neden olmayan bir hasar seklidir. Statik yüklemeler altında güvenli görünen parçalar, dinamik yüklemeler altında hasara ugrayabilir. Yorulma, aynı zamanda bir çatlagın baslaması ve büyümesi yada var olan bir kusurun, parçanın iki yada daha fazla parçaya ayrılması gibi kritik bir boyuta ulasana dek büyümesi olarak düsünülebilir. Bütün metalik hasarın %90 gibi büyük bir kısmını olusturması nedeniyle, yorulma kavramı büyük bir önem arz etmektedir. Bilgisayar Destekli Mühendislik(CAE) sayesinde, ürün ömrü artırabilirken, prototip ve test maliyetleri de önemli ölçüde düsürülebilmektedir. Bu durum ürünün olusturulma ve üretilme süreçlerini hızlandırmaktadır. Yapılan çalısmada; süspansiyon sistemlerinde bulunan salıncak kolu modeli CATIA V4 programı ile olusturulmus, model üzerindeki degisiklikler CATIAV5 programı ile yapılmıs, sonlu elemanlar modeli ANSYS altında hazırlanıp sınır sartları da tanımlanarak gerilmeler elde edilip ANSYS Fatigue Tool arayüzü ile yorulma analizleri yapılmıstır.