Öğretmenlerin evlilik uyumları ve tükenmişlik düzeylerinin farklı değişkenlere göre incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Nuray Hıdır

Danışman: MEHMET REŞAT PEKER

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Araştırma öğretmenlerin evlilik uyumları ve tükenmişlik düzeylerinin farklı değişkenler (çalıştığı okul kademesi, yaş, cinsiyet, mesleki kıdem, evlilik biçimi, evlilik yaşı, evlilik yılı, geldiği aile yapısı, kaçıncı evliliği olduğu, çocuk sayısı) açısından incelenmesi amaçlayan betimsel bir çalışmadır. Örneklem grubunu, 2018-2019 eğitim öğretim yılında Çanakkale ilinde görev yapan ve toplam 213 gönüllü öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, geçerliliği ve güvenirliği kanıtlanmış Maslach Tükenmişlik Envanteri (MTE) ile Evlilik Uyumu Ölçeği (EUÖ) kullanılmıştır. Ayrıca öğretmenlerin demografik özelliklerini tespit etmek amacıyla araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Araştırma anaokulu, ilkokul, ortaokul ve lise olmak üzere dört farklı kademede görev yapan öğretmenlere uygulanmıştır. Toplamda 213 öğretmene ulaşılmıştır. Buna göre anaokulu kademesinde görev yapan 51, ilkokul kademesinde görev yapan 57, ortaokul kademesinde görev yapan 53, lise kademesinde görev yapan 52 öğretmenin doldurduğu anket bulunmaktadır. Yapılan analiz sonucunda öğretmenlerin evlilik uyum düzeyleri ile çalıştığı okul kademesi, evlilik sayısı, mesleği severek seçme durumları arasında anlamlı farklılık saptanmıştır. Öğretmenlerin tükenmişlik durumları tükenmişlik envanterinin alt ölçekleri olan duygusal tükenme, duyarsızlaşma, kişisel başarısızlık düzeylerine göre ele alınmıştır. Analiz sonuçlarında öğretmenlerin duygusal tükenme düzeylerinin yaşa göre anlamlı bir farklılık gösterdiği bulunmuştur. Öğretmenlerin çalıştığı okul kademesine göre duygusal tükenme, duyarsızlaşma, kişisel başarısızlık düzeylerinde anlamlı bir farklılıklar saptanmıştır. Öğretmenlerin duyarsızlaşma düzeylerinin evlilik biçimlerine göre anlamlı bir farklılık göstermektedir. Öğretmenlerin öğrenim durumu değişkenine göre kişisel başarısızlık düzeylerinde anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Öğretmenlerin mesleği severek seçme durumu ile duygusal tükenme ve duyarsızlaşma düzeylerinde anlamlı bir farklılıklar saptanmıştır. Öğretmenlerin evlilik uyumları ile duygusal tükenme, duyarsızlaşma, kişisel başarısızlık düzeyleri arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunmaktadır. Evlilik uyumu arttığında duygusal tükenme, duyarsızlaşma ve kişisel başarısızlık düzeylerinin azaldığı anlaşılmaktadır.