Müzik eğitimi ana bilim dalı bireysel ses eğitimi öğretim programlarının değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Sera Özakçe

Danışman: GÜLNİHAL GÜL

Özet:

Toplumların – devletlerin oluşumu ve kalkınmasında; geçmişin, bugünün ve geleceğin yaratımında büyük görevleri olan öğretmenlerin donanımlı bir şekilde yetiştirilmesi açısından yetiştirildikleri kurumların büyük öneme sahip olduğu bilinmekte; bu kurumlarda uygulanan programların içeriği ve yeterliği öğretmen adaylarının mesleki yeterlikleri açısından önemli görülmektedir. Bu kapsamda mesleki müzik eğitimi veren kurumlarda gerçekleştirilen eğitimin program yeterlikleri doğrultusunda hazırlanmasının gerekli ve önemli olduğu düşünülmektedir. Meslek hayatları boyunca seslerini devamlı kullanacak olan müzik öğretmeni adaylarının seslerini doğru, güzel ve etkili kullanabilmeleri büyük önem taşımaktadır. Bu nedenle müzik öğretmeni adaylarının donanımlı bir şekilde yetiştirilmesinde önemli katkıları olduğu düşünülen bireysel ses eğitimi dersi ders programlarının alanında uzman kişilerce hedef, içerik, öğrenme – öğretme süreci ve değerlendirme basamakları dikkate alınarak hazırlanması gerekli görülmektedir. Bu araştırmada mesleki müzik eğitimi kapsamında müzik eğitimi ana bilim dalı bireysel ses eğitimi dersi programlarının öğretim elemanı görüşleri ile değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Bu kapsamda müzik eğitimi ana bilim dallarında görev yapan 15 bireysel ses eğitimi öğretim elemanı ile yarı yapılandırılmış görüşme formu ile görüşme yapılmıştır. Görüşme sorularından elde edilen veriler Nvivo 12 Nitel Veri Analiz Programı ile analiz edilmiş, her soruya ilişkin kod ve temalar elde edilmiştir. Elde edilen bulgular doğrultusunda bireysel ses eğitimi ders programlarının program geliştirme boyutlarına yönelik hazırlanmadığı, program içeriklerinin program hedeflerini yeterince karşılamadığı, program hedeflerine tam olarak ulaşılamadığı, öğrenme – öğretme süreci içerisinde hedef davranışlara yeterli düzeyde ulaşılamadığı, öğrenme – öğretme süreci içerisinde öğrenci bireysel farklılıkları, öğretim elemanı mesleki deneyimi ve teknik donanımı gibi nedenlerle programda değişikliklerin yapıldığı, alan uzmanı yetersizliğinin süreci olumsuz yönde etkilediği ve ders süresinin yetersiz olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır.