Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Uludağ Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2006
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: CANAN ÖZEN MERMER
Danışman: GONCA ERİM
Özet:Bu araştırma, ilköğretim okulları II. Kademe resim-iş derslerinde kullanılan değerlendirme yöntemlerini belirlemek için yapılmıştır. Bu araştırmada araştırma yöntemleri kullanılmış, kaynak tarama yapılmış ve anket tekniği uygulanmıştır. Daha sonra sonuçlar çözümleme yolu ile yorumlanmıştır. Araştırmada problem durumunu belirlenmesi için, eğitim, sanat eğitimi, ölçme ve değerlendirme kavramları ve yöntemleri ile ilgili bilgilerin yer aldığı kaynaklar taranmıştır. Araştırma ilköğretim okulları II. kademe düzeyinde sınırlı tutulmuş ve ilköğretim okullarında görev yapan resim-iş eğitimi öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirmeyi nasıl yaptıkları belirlenmeye çalışılmıştır. Bursa ilinde çalışan 75 resim-iş eğitimi öğretmenine, 45 sorudan oluşan bir anket uygulanmıştır. Araştırma sonucunda, resim-iş eğitimi öğretmenlerinin değerlendirmelerini ürüne dayalı yaptıkları ve öğrencilerin tutumları ve ilgileri ile ilişkili olmadığını göstermektedir. Anket verileri ile geleneksel sanat testleri, anket ve envater gibi ölçümleme araçlarının sanat eğitimi değerlendirmesinde kullanım oranlarının düşük olduğu belirlenmiştir. Öğretmenler arasında ölçümleme ve değerlendirme yöntemlerinin kullanımında anlamlı farklılıklar tespit edilmemiştir. Sonuç olarak sanat eğitimi değerlendirmesinde, sanat eğitimi öğretmenleri tarafından farklı sanat eğitimi ölçümleme strajelerinin uygulanmadığı tespit edilmiştir. Öğretmenlerin değerlendirmede farklı yöntemleri uygulamama sebeplerinin sanat eğitimindeki gelişmeleri takip etmemeleri, kaynak yetersizliği, resim-iş programın yapısı, ders saatinin yetersizliği ve sınıfların kalabalık oluşu ile açıklanabilir. Sanat eğitimdeki bazı problemlerin sanat eğitimi ve değerlendirme yöntemleri hakkında öğretmenlere yönelik hizmet içi eğitim ile çözülebileceği önerilemektedir. Sanat eğitimi sanat tarihi, sanat eleştirisi, estetik ve sanat uygulmasından oluşan disiplin temmelli sanat eğitimi yöntemi ve performans ölçümleme strajelerine yönelik inşaa edilirse, sanat eğitimi değerlendirmesi daha iyi bir yöntemle yapılabilecektir.