Günümüz az katlı konut yapılarında ahşap konstrüksiyonlu yapım sistemlerinin yönetmelikler açısından karşılaştırılması: Türkiye-Japonya örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: FEYYAZ ÇAKIROĞLU

Danışman: Filiz Şenkal Sezer

Özet:

Temel ihtiyaçlarımızdan birisi olan barınma ihtiyacını karşılaması amacıyla üretilmeye başlanılan konutlar, zaman içinde gelişerek yükseklik, konum, adet, yapım sistemi gibi değişkenler ile birbirinden farklılaşmaktadır. Bu farklılıklar konut talep eden, konut tasarlayan ve konut alanlarında ilgili düzenlemeler çerçevesinde şekillenmektedir. Az katlı konutların yapım sistemleri taşıyıcılık görevi üstlenen malzemeye ve bu malzemelerin bir araya getiriliş biçimlerine göre adlandırılabilmektedir. Ahşap, konut üretiminde geçmişten günümüze her dönemde kullanılagelen bir malzeme olmuştur. Geçmişte konut üretimi için vazgeçilmez bir malzeme olan ahşabın, günümüzde az katlı konut uygulamalarında tercih edilme oranı artmaktadır. Dört bölümden oluşan bu çalışmanın giriş bölümünde, çalışmanın amacı, genel kapsamı ve uygulanan yöntem açıklanmıştır. İkinci bölümde ise geniş bir çerçeve ile literatür analizi yer almaktadır. Konut kavramının ortaya çıkması, tarih içindeki gelişimi ve konut yapılarının yapım sistemleri incelenmiş, ahşap konstrüksiyon yapım sistemlerinin, ilgili sınıflandırmasındaki yeri ortaya konmuştur. Daha sonra Japonya ve Türkiye’de günümüz ahşap yapım sistemleri ile ilgili yasal düzenlemeler ve bunların kaynaklarından birisi olan ilgili standart kurumlarının yayınladıkları standartlar incelenmiştir. Çalışmanın üçüncü bölümünde alan çalışması olarak Japonya yönetmeliğine göre son yıllarda uygulanmış bir örnek yapı, yapım sistemleri, uygulama basamakları, uygulama detay ve fotoğrafları ile incelenmiş, Japonya ve Türkiye’de uygulanan yönetmelikler, ilgili yasal düzenlemeler, uygulama yöntemi ve detayları, kullanılan malzemeler olmak üzere üç başlıkta ilgili kurumların yayınladıkları standartlar göz önünde alınarak karşılaştırmalı olarak değerlendirilmiştir. Sonuç bölümünde ise çalışmanın amacına yönelik elde edilen bulgular tartışılmıştır.