Bir Öğretim Materyali Olarak Baskı Resim Kılavuzu Hazırlamak: İç İçeGeçmiş Tekli Durum Çalışması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2024

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ESİN SELİMOĞLU

Danışman: Berna Coşkun Onan

Özet:

Bu araştırmada; öğretmen, öğretmen adayları, sanatçı, sanat eğitimcisi alan uzmanı ve

araştırmacıların meslek yaşamlarında kullanımına yönelik baskıresim tekniklerin uygulama

aşamalarını, öğretim süreçlerinde faydalı olabilecek öğretim yöntemlerini içerecek bir öğretim

kılavuzu geliştirmek amaçlanmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden biri olan iç içe geçmiş tekli

durum deseniyle yürütülen bu araştırmada, veri toplama süreci bir dizi döngüsel adımdan

oluşan bir yapı içinde tasarlanmıştır. Bu döngü, kılavuz geliştirme amacıyla gerçekleştirilen

veri toplama ve analiz süreçlerinin eş zamanlı tekrarlayan aşamalarından oluşmaktadır. Veri

toplama süreci aşamalarından ilki, maksimum çeşitlilikle belirlenmiş katılımcılarla

görüşmelerin yapılması ve dokümanların toparlanması, bu aşamaya eş zamanlı olarak kamu

kayıtlarından elde edilen dokümanların ve görüşmelerden elde edilen verilerin analizini

içermektedir. Bir sonraki aşamada, analiz sürecinde elde edilen veriler doğrultusunda materyal

taslağı hazırlanmış ve son olarak oluşturulan materyal hakkında katılımcıların görüşleri

alınarak taslağa son hali verilmiştir. Bu araştırmanın analiz sürecinde benimsenen

tümdengelimci betimsel yaklaşıma göre, öğretim materyali olarak baskıresim kılavuzu

hazırlamak amacına yönelik olarak yürütülen durum çalışmasının sonuçları, içerik kapsamı,

öğretici nitelikler ve tasarım boyutu temalarından oluşmuştur. Bu sonuçlara göre, bir baskıresim

kılavuzu hazırlanırken içeriğin kapsamında; bilginin tipolojik kurgulanması, kapsamının

belirlenmesi, hiyerarşik yapılanması, tekniğe dair bilgilere ve görsel bağlantılara yer verilmesi,

çok yönlü tasarıma ve referans noktalı eğitime değinilmesi önemlidir. Ayrıca, içerik

kapsamında benimsenen dilin bütünlüğünün sağlanmasına, sağlık ve güvenlik önerilerine ve

etik hususlara yer verilmesi gerekmektedir. Bu kılavuzda bulunması gereken öğretici nitelikler

arasında; kuramsal hazırlık, durumlu öğrenme, içeriği planlama, uygulamayı planlama,

değerlendirmeyi planlama gibi niteliklerin temel olduğu söylenebilir. Bir baskıresim kılavuzunun tasarım boyutunda; kapak tasarımına, içindekiler tasarımına, tipografik kullanıma

ve grid sistemine yönelik bütünsel bir anlayışın benimsenmesi ve kılavuzun sanatsal

yaratımında hedef kitleye yönelik baskın öğe ve ilkelerin belirlenmesi, bu araştırmanın önerileri

arasında sıralanabilir.

Anahtar Sözcükler: El kitabı, Görsel sanatlar öğretimi, Öğretimde materyal geliştirme, Rehber

kitap.