Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Öğrenme ve Öğretme Süreçlerinde Sosyal Medyayı Kullanma Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM FAKÜLTESİ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Fatma Sezen Taşdemir

Danışman: Seçil Şenyurt

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Web 1.0 teknolojisinden Web 2.0’a geçişle yaşanan dijital devrim ile birlikte, sosyal medya kullanımının hızla artması ve yaygınlaşması, bir çok alanla birlikte eğitim alanınında da sosyal medya kullanımını zorunlu hale getirmiştir. Bu araştırmada; sosyal bilgiler öğretmenlerinin sosyal medyayı öğrenme ve öğretme süreçlerinde kullanma düzeyleri çeşitli değişkenler açısından incelenerek, öğretmenlerin sosyal medyayı benimseme düzeyleri ile öğrenme öğretme süreçlerinde kullanma düzeyleri arasındaki ilişkiye bakılmıştır. Araştırmada “Kişisel Bilgiler Formu”, “Sosyal Medya Benimseme Ölçeği” ve “ Sosyal Medyanın Öğrenme Öğretme Süreçlerine Etkisi Ölçeği” kullanılmıştır. Toplam puanlara göre her iki ölçeğin de normal dağılım göstermediği görülmüştür. Buradan hareketle, çalışmada nonparemetrik testlerden iki bağımsız grupta karşılaştırılmasında Mann Whitney U testi, ikiden fazla bağımsız grupta karşılaştırma yapılırken ise Kruskal Wallis H testi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, 2018–2019 eğitim-öğretim yılında Eskişehir ili Odunpazarı ve Tepebaşı ilçelerinde görev yapan 118 Sosyal Bilgiler Öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırma sonucunda; öğretmenlerin sosyal medyayı benimseme düzeylerinde, öğrenim durumu, sosyal medyaya girme sıklığı, sosyal medyada gruplara üye olma ve hizmet içi eğitim alma değişkenlerine göre anlamlı bir fark olduğu görülmüştür. Benzer şekilde, sosyal medyayı öğrenme öğretme süreçlerinde kullanma düzeyinde de öğrenim durumu, sosyal medyaya girme sıklığı, sosyal medyada gruplara üye olma değişkenlerine göre anlamlı bir fark olduğu saptanmıştır. Ayrıca, sosyal medyayı benimseme düzeyi ile öğrenme ve öğretme süreçlerinde kullanma düzeyi arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki olduğu sonucuna varılmıştır.