Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2023
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Abdullah ALAGÖZ
Danışman: Ömer Uysal
Özet:
Eğitimde teknolojiye yer verilmesiyle
öğretimde eğitsel etkinlikler çeşitlenmektedir. Bu eğitsel etkinliklerin
başında Z kuşağının ilgisini çeken eğitsel dijital oyunlar gelmektedir. Eğitsel
dijital oyunların varlığı, öğretimde kalıcılığın artırılması, sınıf içinde ve
dışında eğlenceli öğrenmeler sağlanması adına öğretim programlarına yenilikler
kazandırmaktadır. Öğretim
programlarının uygulayıcıları olan öğretmenlerin, bu yeniliklere uyum
sağlamaları için belirli becerilere sahip olmaları gerekmektedir. Bu
çalışmanın amacı, öğretmen adaylarına oyun tabanlı öğrenme uygulaması
geliştirme becerilerini kazandırmaktır. Çalışma, Bursa Uludağ Üniversitesi
Eğitim Fakültesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi bölümünde öğrenim
gören 13 öğretmen adayıyla gerçekleştirilmiştir. Karma yöntem deseni kullanılan
çalışmada, öğretmen adaylarına GDevelop programıyla eğitsel dijital oyun
geliştirme becerilerini kazandırmak için özgün bir öğretim programı
hazırlanmıştır. Öncelikle araştırmanın nicel bölümündeki başarı testinin
güvenirlik ve geçerlik çalışması yapılmış ve başarı testi ön test olarak 13
katılımcıya uygulanmıştır. Ardından, konu uzmanı eşliğinde teorik ve uygulamalı
dijital oyun geliştirme becerilerine yönelik 5 hafta ve 28 derslik bir öğretim
programı uygulanmıştır. Çalışmanın sonunda aynı başarı testi son test olarak
uygulanmış ve veriler toplanmıştır. Nitel bölümde, çalışmanın sonunda
katılımcılara yarı yapılandırılmış görüşme formunda 7 demografik ve 7 açık uçlu
toplam 14 soru sorulmuştur. Yarı yapılandırılmış görüşme formunun geçerlik ve
güvenirlik çalışması için 4 alan uzmanına danışılmıştır. Çalışmanın nitel
bölümünde yer alan 10 öğretmen adayından toplanan veriler betimsel veri analizine
tabi tutulmuş ve bulgular ortaya çıkarılmıştır. Çalışmanın sonucunda, nicel
bölümde yapılan Wilcoxon işaretli sıralar testi ile öğretmen adaylarının
eğitsel dijital oyun geliştirme becerilerinde istatistiksel olarak olumlu yönde
anlamlı farklılık görülmüş ve özgün öğretim programının etkililiği ortaya
konmuştur. Nitel bölümde yapılan betimsel veri analizi sonucunda öğretmen
adaylarının görüşleri incelenmiş ve bu çalışma onların oyun tabanlı öğrenme
uygulaması geliştirme becerilerine katkı sunduğu, öğretim programına uygun
tasarladıkları özgün oyunların öğrenciler için pekiştirici, dikkat çekici ve
motivasyon artırıcı olduğunu belirtmişlerdir. Ayrıca eğitsel dijital oyun
geliştirmeye yönelik özgün öğretim programının 21.yy. becerilerini
desteklediğini, öğretmenlerin oyun geliştirme ve problem çözme becerilerini
geliştirdiğini söylemişlerdir. Geliştirilen oyunların, öğrenciler açısından
güdüleyici, eğlendirici, ilgi çekici olduğunu dile getirmişlerdir.