Ebeveyn tutumları ile okul öncesi dönem çocukların okul olgunlukları arasındaki ilişki


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Duygu Kozan

Danışman: ELVAN ŞAHİN ZETEROĞLU

Özet:

Bu araştırmanın amacı; özel okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 56-69 ay yaşı aralığındaki kız ve erkek çocukların, anne babalarının tutumları ile okul olgunlukları arasındaki ilişkiyi saptamaktır. Araştırmanın çalışma grubunu, Bursa ilindeki özel okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 113 çocuk, 113 anne 113 baba olmak üzere, toplam 339 kişi oluşturmaktadır. Araştırmada anne ve baba tutumlarını saptamak için Karabulut Demir ve Şendil tarafından geliştirilen, geçerlik ve güvenirlik analizleri gerçekleştirilmiş olan Ebeveyn Tutum Ölçeği (ETÖ) uygulanmıştır. Bunun yanı sıra, çocukların okul olgunluğu düzeylerinin tespiti için Hildert ve arkadaşları tarafından geliştirilen ve Oktay tarafından Türkçeye uyarlanan Metropolitan Okul Olgunluğu Testi kullanılmıştır. Bu çalışmada elde edilen veriler IBM SPSS Statistics Version 22 paket programı ile analiz edilmiştir. Değişkenlerin normal dağılımdan gelme durumları araştırılırken birim sayıları nedeniyle Shapiro Wilk's' den yararlanılmıştır. Gruplar arasındaki farklılıklar incelenirken değişkenlerin normal dağılımdan gelmemesi nedeniyle Mann Whitney U ve Kruskal Wallis-H testi kullanılmıştır. Kruskal Wallis-H Testinde anlamlı farklılıkların görülmesi durumunda Post-Hoc Çoklu Karşılaştırma Testi ile aralarında farklılık olan gruplar belirlenmiştir. Normal dağılımdan gelmeyen değişkenler arasındaki ilişkiler incelenirken Spearman's Korelasyon Katsayısından yararlanılmıştır. Nominal değişkenlerin grupları arasındaki ilişkiler incelenirken Ki-Kare analizi uygulanmıştır. RxC tablolarda Monte Carlo Simülasyonu yardımıyla Pearson Ki-Kare analizi uygulanmıştır. Çalışma sonucunda, annelerin çoğunluğunun (%73,38) demokratik tutum benimsediği görülmektedir. İkinci sırada aşırı koruyucu tutum (%29,17) gelmekteyken üçüncü sırada ise izin verici tutum (%19,96) olmaktadır. Otoriter tutuma sahip anneler (%18,04) en az ortalama ile son sırada yer almaktadır. Babalarda da durum annelerdeki şekilde sıralanmaktadır. İlk sırada demokratik tutumu benimsemiş babalar (%66,03) yer almaktadır. Bunu sırası ile aşırı koruyucu tutum (%26,96), izin verici tutum (%18,7) takip etmekte ve en düşük ortalama yine otoriter tutum (%16,53) olmaktadır. Olgunluk ile ilişki incelemesinde ise aşırı koruyucu anne puanları bakımından toplam olgunluk durumu arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmaktadır (p<0,05). Toplam olgunluk düzeyi üstün olan çocukların annelerinin aşırı koruyucu tutum puanı, toplam olgunluk düzeyi orta üstü, orta ve orta altı düzeyde olan çocukların annelerinin aşırı koruyucu tutum puanlarına göre anlamlı derecede düşüktür. Diğer puanlar bakımından toplam olgunluk durumu arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmamaktadır (p>0,05).