Okul öncesi öğretmen kabul red ölçeği: Çocuk Kısa Formu’nun (6 yaş) Türkçe’ye uyarlanması geçerlik ve güvenirlik çalışması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Büşra Ekiz

Danışman: NALAN KURU

Özet:

Bu araştırmanın amacı, okul öncesi 6 yaş grubunda olan çocukların, öğretmen kabul red algılarını değerlendirmek amacıyla Rohner ve Giotsa (2012) tarafından geliştirilen Erken Çocukluk Dönemi Ebeveyn Kabul Red Ölçeği: Çocuk Kısa Formu (ECPARQ), Okul Öncesi Öğretmen Kabul Red Ölçeği: Çocuk Kısa Formu 6 Yaş (OÖKRÖ) şeklinde Türkçe’ye uyarlamak, geçerlik ve güvenirlik çalışmalarını yapmaktır. Bu araştırmada betimsel tarama modeli tercih edilmiştir. Araştırma örneklemini 2019-2020 eğitim-öğretim yılında İstanbul İlinin Ümraniye ve Bağcılar ilçelerinden 4 özel anaokulu ve 3 devlet anaokulunun toplamda 400 çocuk ile bu çocukların sınıflarında görev alan 18 öğretmen oluşturmaktadır. Bu araştırmada, Rohner ve Giotsa (2012) geliştirdiği araştırmacı tarafından Türkçe’ye uyarlaması, geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılan ‘Okul Öncesi Öğretmen Kabul Red Ölçeği: Çocuk Kısa Formu 6 Yaş (OÖKRÖ)’ ve ‘Veli İzin Formu’ uygulanmıştır. Ölçek dörtlü Likert seçeneği olan 23 maddeden oluşmaktadır. Uygulanan doğrulayıcı faktör analizi sonucu ölçek 4 faktörlü bir yapı göstermiştir. Bu faktörlerin sırasıyla Sıcaklık/şefkat, Düşmanlık/saldırganlık, Umursamazlık/ihmal ve Ayrıştırılmamış red’tir. Güvenirliği belirlemek için madde-toplam puan, Cronbach’s alfa güvenirlik katsayısı ve zamana göre değişmezlik katsayısına bakılmıştır. Tutarlılık katsayıları tüm ölçek için .89; alt ölçekler: Sıcaklık/şefkat .82, düşmanlık/saldırganlık .92, umursamazlık/ ihmal .71, ayrıştırılmamış red .79’dur. İki uygulama arası güvenirlik katsayısı .99’dur. Araştırma bulguları, ölçeğin geçerli ve güvenilir bir şekilde okul öncesi dönem 6 yaş grubu çocukların öğretmen kabul red algılarını ölçebileceğini göstermektedir.